Kombinationen elbil och växellåda hör till ovanligheterna. Idag är det bara elbilarna Porsche Taycan och Audi E-tron GT som är utrustade med en växellåda. En växel för snabbare acceleration och en andra växel för höga hastigheter och effektivitet.
I nya patentritningar tar Toyota kombinationen elbil, växellåda och koppling till nya nivåer. Patentet visar en ”fejkad” manuell växelspak komplett med en ”fejkad” koppling som ska simulera bilkörning med manuell växellåda.
En summering av patentet, som bZForums kommit över, beskriver kortfattat tanken bakom:
”Det elektriska fordonet enligt patentet beräknar motorvridmoment med användning av en fordonsmodell som simulerar ett fordon med en manuell växellåda och en förbränningsmotor.”
Mer fördjupat beskriver patentet två driftlägen. Det ena läget justerar motorns vridmoment beroende på läget på växelspaken och kopplingen i kombination med accelerationspedalen. I det andra läget behöver man inte använda kopplingen. Istället är det bara växelspaken och accelerationspedalen som samspelar för justera vridmomentet på motorn.

Det finns andra biltillverkare som också har satt fejkade manuella växellådor i elbilar. Kinesiska BYD har utvecklat en elbil för körskolor som har en ”manuell växellåda”. Det för att ge körskoleelever den behörigheten på körkortet även om de kör upp i elbil.
Toyotas tanke tycks vara något annat. Patentet beskriver något som fullt ut på ett så realistisk vis som möjligt att imitera och skapa känslan om att man kör en bil med manuell växellåda. Det med tillhörande konsekvenser och effektuttag.
Gissningsvis är det här en idé som Toyota patenterar för sina mer sportiga modeller där växlande och kopplande kan vara en del av den komplettera körupplevelsen.
Kommentera