Toyota var Europas näst bäst säljande bilmärke i Europa under första halvan av detta året. Men bara om man inkluderar alla typer av drivlinor. När det kommer till elbilar är siffran betydligt mer blygsam.
Endast 3,1 procent av alla sålda Toyota i Europa har varit en elbil hittills i år. Däremot ökar försäljningen. Under första halvan av detta året ökade Toyotas elbilsförsäljning med 42 procent jämfört med samma period förra året.
Toyota sålde under årets första sex månader 18 724 elbilar. Samtliga var av modellen Toyota bZ4X.
– Trots marknadsutmaningar fortsätter vi att se en stark efterfrågan på våra elektrifierade Toyota- och Lexus-modeller. Detta visar styrkan i vårt breda modellutbud och vår strategi med olika tekniker för att uppnå koldioxidneutralitet, kommenterar Till Conrad, försäljningschef på Toyota Motor Europe.
Toyota säljer idag i huvudsak hybrider i Europa och de elektrifierade modellerna stod för 77 procent av den totala försäljningen. En ökning med 6 procent.

Under året har Toyota presenterat ett breddat utbud med elbilar. Utöver en uppgradering av bZ4X kommer också den mer kompakta Urban Cruiser till några marknader senare i år. Dessutom har Toyota gjort om populära Toyota CH-R till elbil.
Den senaste premiären var en Touring-variant av bZ4X med lansering i Sverige under första halvan av 2026.
Norge spelar en nyckelroll i framgångarna med Toyota bZ4X. Av de 18 724 exemplar som levererats i Europa i år gick hela 25,6 procent till Norge.
– Feedbacken från våra kunder är mycket positiv, särskilt när det gäller bZ4X:s köregenskaper under norska förhållanden. Detta bekräftar att bilen levererar det som är viktigt för norska förare, kommenterar Piotr Pawlak, VD för Toyota Norge.
















Kommentera