Nu har det första exemplaret av Mazda6e för den europeiska marknaden rullat av produktionslinjen. Den nya elbilen från den japanska biltillverkaren bygger på teknik från kinesiska biltillverkaren Changan.
Samarbetet är också en av anledningarna till att Mazda 6e dessutom också byggs vid Mazdas och Changans gemensamma fabrik i Nanjing, Kina. De första bilarna ska komma till Sverige lagom till sommaren.
Mazda 6e tar skepnaden av en rymlig sedan, med en WLTP-räckvidd på upp till 552 kilometer.

Mazda kommer erbjuda en Standard range-modell med ett batteri på 68,8 kWh och en WLTP-räckvidd på 479 kilometer. Den kompletteras också av en Long Range-variant med ett batteri på 80 kWh och en WLTP-räckvidd på 552 kilometer.
Trots att det kan vara frestande att sikta på en modell med lång räckvidd så finns det en viktig detalj som skiljer de två olika varianterna åt. Varianten med det mindre batteriet snabbladdar betydligt snabbare. Med lilla batteriet laddar Mazda6e från 10 till 80 procent på 22 minuter, med det större batteriet krävs hela 45 minuter för samma intervall.
Priserna för Mazda6e börjar på 499 500 kronor.
Bonus: Elbilsmagasinet har kollat in Mazda 6e:
Kommentera