El Prix 2023: Test av snabbladdning på 28 elbilar

Ibland är det lätt att snöa in på den maximala snabbladdningseffekten när man tittar på hur snabbt en elbil kan ladda. Men bara för att en elbil kan ladda med höga effekter betyder det inte att man snabbt kommer ut på vägen igen efter ett besök vid snabbladdaren.

Utöver den maximala effekten, spelar också faktorer som hur hög effekten är under olika batterinivåer (laddkurvan) och storleken på batteriet in. Bara för att det står 300 kW på stolpen, eller 250 kW i specifikationen till elbilen så betyder det inte att den är snabbast vid stationen.

I El Prix som genomfördes tidigare i juni satte norska motorförbundet NAF räckvidden på prov hos flera nya elbilar. Efter det gjorde man också ett test där man provade hur snabbt elbilarna laddas från 10 till 80 procent.

I testet hade elbilarnas körts ner till en batterinivå 10 procent. Under de sista två timmarna gick det i motorvägsfart. Under testdagen var de externa väderförhållandena gynnsamma med 25 grader.

Resultatet av laddningstestet

Snabbast att fylla upp batteriet igen var Hyundai Ioniq 6 som laddade från 10 till 80 procent på 19 minuter. En minut över specifikationerna, det tätt följt av det nya bilmärket Xpeng och deras nya flaggskepp Xpeng G9. På delad tredjeplats placerade sig MG4, Tesla Model Y och Xpeng P7.

Resultatet från alla elbilarna i testet ser du nedan:

Till vintern kommer NAF att sätta elbilarna på prov igen, både vad gäller räckvidd men också hur snabbt de snabbladdar.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.