För ett par veckor sedan lanserade BYD snabbladdning som skulle göra det möjligt att ladda en elbil tillräckligt snabbt så att ett laddstopp skulle kunna kortas ner till fem minuter. För att göra det möjligt använder man sig av snabbladdare som kan leverera över en megawatt i laddeffekt.
Megawatt-laddning i sig är inget nytt. I Europa har vi precis börjat använda det för tunga eldrivna lastbilar. Men det som gör BYD:s satsning unik är att man har tagit fram det för eldrivna personbilar.
Och ambitionen är att megawattladdning ska bli vardagsmat för elbilar, enligt BYD som beskriver tekniken som epokavgörande. Nu har InsideEVs rest till Kina för att testat den nya laddningstekniken:
– Den vanligaste kritiken vi får höra om elbilar är att de tar helt enkelt för lång tid att ladda. Och det är faktiskt inte helt osant, men i Kina ligger man en eller två generationer före resten av världen när det gäller elbilsteknik, berättar Patrick George från InsideEVs.
– Jag trodde nästan inte att det var sant, fortsatte Patrick.
Tekniken bygger på ett 1000-voltssystem och hittills har BYD redan hunnit driftsätta 500 snabbladdare med de höga effekten i Kina. Målet är att på kort tid bygga totalt 4000 snabbladdare. Se inslaget med Patrick nedanför:
Kommentera