Björn Nyland har testat batteridegraderingen på en Mercedes EQC som kört över 21 500 mil. Bilen har nyligen varit på ett verkstadsbesök efter att ett kontaktdon bytts ut som kortslutit högvoltsbatteriet. Verkstaden gjorde då ett snabbtest av batteriet.
Med hjälp av ett Aviloo-batterietest kör Björn ett djupare test av batteriet i bilen från 100 procent laddning ner till under 10 procent. Han jämför sedan det resultatet med snabbtestet, men också med sin egna metod för att mäta degradering.
Snabbtestet visade på en degradering på omkring fyra procent. Björn själv uppskattade degraderingen till sex procent. När resultatet från det djupare batteritestet inkom visade det på en degradering på 7 procent.
– Detta visar varför djupare tester är viktiga, det kan finnas större förluster, till exempel värmeförlust på grund av högre intern resistans när batteriet åldras. Sådana faktorer är inte alltid synliga vid ett snabbtest, förklarar Björn.
Vid 21 500 mil har batteriet genomgått många laddningscykler. Björn menar att batteriet hållit ihop riktigt bra, trots att bilen rullat långt:
– Det är riktigt bra med tanke på hur långt bilen har rullat. Jag måste säga att batteriet faktiskt är i gott skick. EQC-batteriet åldras generellt sett väldigt bra, summerar Björn.
Kommentera