Tidigare i år presenterade Audi den första av flera elbilar exklusivt framtagna för den kinesiska marknaden. Satsningen sticker ut genom det nya namnet AUDI som presenteras utan de ikoniska Audi-ringarna. Först ut är E5 Sportback.
Nu har Thomas Majchrzak från Autogefühl haft möjlighet att testa den nya elbilen. AUDI är framtaget för att skapa en ny identitet som ska locka en yngre publik:
– Det känns märkligt först, en Audi utan ringar. Men det är en del av en ny strategi, särskilt för den kinesiska marknaden, berättar Thomas och förklarar att intresset har varit stort. Audi tog emot 10 000 beställningar på bara 30 minuter när orderböckerna öppnade.
AUDI E5 Sportback finns med tre batteristorlekar: 76, 83 och 100 kWh och vid snabbladdaren imponerar den med laddning på upp till 390 kW.
– Vi nådde 320 kilowatt och laddade från 17 till 80 procent på 17 minuter. Det stämmer precis med vad Audi lovar, säger Thomas.
Räckvidden uppskattas till cirka 45 mil i verklig körning. Toppversionen gör 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder och även instegsversionen är snabb som avverkar sprinten på 6,1 sekunder.

Kupén kombinerar teknik och en ombonad varm känsla. Mikrofiber, äkta trä och nästan inga högblanka ytor. Stora skärmar löper över hela instrumentpanelen men Audi har också behållit vissa fysiska reglage.
– Du har riktiga vred för temperatur och volym. Precis vad bilentusiaster vill ha, berättar Thomas.
Körintryck och pris
Thomas beskriver körkänslan som “tydligt bakhjulsdriven med en sportig, tysk ton” och tycker att luftfjädringen och bakaxelstyrningen “gör bilen både smidig och stabil”. Han fortsätter med att berätta att bilen är tyst, bekväm och har en stadig känsla på motorväg.
Förarassistansen fungerar bra och kan till och med byta fil själv och är något mer självsäker än europeiska system.
AUDI E5 Sportback kostar mellan 300 000 till 400 000 kronor i Kina. Den är billigare än en Tesla Model 3 Performance i landet påtalar Thomas.
– Det är faktiskt galet med tanke på storleken, byggkvaliteten och tekniken man får. Jag var skeptisk först, men nu ser jag det som en imponerande och genomtänkt elbil. Och flera av idéerna här borde Audi ta med sig till Europa, summerar Thomas.
Se inslaget nedanför:
















Kommentera