Test: MG4 Luxury satt på prov – enkel elbil med jobbig pekskärm

Jag har under några dagar satt den kinesiska kompakta elbilen MG4 på prov. Den kallas ofta för en kinesisk utmanare till Volkswagen ID.3. Det är inte så konstigt, storleksmässigt är de ungefär lika stora och det finns också likheter i de tekniska specifikationerna.

MG4 är dock betydligt billigare. Priserna startar på 425 000 kronor för den Luxury-variant jag körde. I förhållande till räckvidden som är 435 kilometer (WLTP) är det en av de billigaste elbilarna med längst räckvidd på marknaden.

MG4 kan beskrivas som nätt, rolig och bekväm men det finns också kompromisser.

Den stora kompromissen

Den första kompromissen är att MG4 hade varit mycket bättre om det inte vore för att elbilens infotaintmentsystem. Infotainmentsystemet är på många sätt det viktigaste vi har i en modern bil – här är alla de verktyg som ska hjälpa oss med resan, planeringen och komforten i bilen.

När de enklaste justeringarna ibland kräver dubbelklick, långtryck, trippelknapp och en suck för att överhuvudtaget reagera är det inte bra. I övrigt är ändå utformningen och upplägget på systemet översiktligt och logiskt. Det är främst bara det att skärmen inte hänger med.

En annan detalj är att systemet också saknar en intelligent ruttplanerare, något som annars hade gjort den här elbilen betydligt enklare att använda på långresor. MG4 kan bara hitta laddare i den omedelbara närheten, och inte längs en planerad rutt. Den föreslår alltså inte heller lämpliga laddstopp under en pågående resa.

Problemet är att paketeringen i övrigt är bra

Den är roligt bakhjulsdriven med en motor som levererar 150 kW (204 hk). Räckvidden är 435 kilometer, från ett batteri på 66 kWh som dessutom laddar förhållandevis snabbt.

Den maximala snabbladdningseffeken är på 135 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska ta runt 35 minuter. Laddkurvan är förhållandevis hög och plan; och jag lyckades snabbladda snabbare än specifikationen.

Allt det där tyder att MG4 hade kunnat vara en komplett elbil som du också skulle kunna ta på längre resor. Räckvidden är bra, och snabbladdningen är bra. Men det faller på att bilens system inte underlättar för dig när du ska resa långt. Du har inget infotainmentsystem som arbetar för dig – och detta är antagligen MG:s viktigaste förbättringsområde.

Tuff design, med fina material

MG4 sticker ut med en liten tuffare design. Aggressiva former med kontrasterande detaljer och en tvådelad bakspoiler summerar exteriören ganska väl. Den har ett designspråk som man antingen kommer att gilla – eller så gör man inte det. Det är helt enkelt den typen av bil.

Interiört är materialen fina och genomtänkta. Det är långt ifrån premium, men det är inte heller tanken. MG vill hålla nere priset och det gör man genom enklare material. Det är ändå möjligt att få det snyggt och det har MG lyckats med.

En liten bil medför oftast också små utrymmen. Även om den storleksmässigt matchar Volkswagen ID.3 ganska väl så är den inte riktigt lika rymlig som den tyska konkurrenten. Med min längd på 191 centimeter så är utrymmet begränsat – men att lasta MG4 för min längd vore så klart fel. Är man inte fullt lika som mig så är det ganska lagom.

Enkelheten är ändå genomgående i bilen. I baksätet hittar vi det mest grundläggande som behövs. Här finns i alla fall två sköna sittplatser med bra utrymme för fötterna och en något mer begränsad tredjesitts. Det finns varken armstöd, mugghållare eller fläktutblås men i alla fall ett USB-C-uttag och smarta förvaringsfack i ryggstöden.

Bagaget är också enkelt. Det lastar 350 liter och fäller man sätena rymmer det 1165 liter. En liten lampa lyser upp bagageutrymmet, men i övrigt är det sparsamt inrett.

Om baksätet och bagaget är enkelt så är framsätet lite mer lyxifierat. Här finns det som ryms inom ett absolut lägstakrav: Mugghållare, fler USB-uttag, bra förvaring och trådlös laddplats för mobilen.

Stolarna fram är bekväma och det går att få till en bra sittposition (och antagligen ännu bättre om man är kortare än mig). Materialen är också enkla här med ett möjligt överflöd av lite väl glansiga ytor.

Instrumenteringen och upplägget på knappar och reglage är bra. Det man söker hittar man där man förväntar sig. Bakom ratten finns ett tydligt digitalt instrumentkluster som är enkelt att se och tyda. På det stora hela är det bra, med undantag för den hopplösa pekskärmen då.

Körning

Bakhjulsdriften gör MG4 till en kul bil att köra. Man känner att den kickar på bakifrån när man trycker på accelerationspedalen trots att den bara är lagom motorstark. Det tunga batteriet i bottenplattan ger en skön stabilitet.

Styrningen är enkel, komforten är hög och bullernivån låg för segmentet småbil. Även i de högre hastigheterna på motorvägarna känns bilen trygg och stadig.

Den adaptiva farthållaren och filhållningen fungerar också bra och gör det som den ska göra helt enkelt. Bilen har tre olika körlägen; Eco, Normal och Sport. I Sport-läget blir MG4 lite mer pigg, men också något ryckig. Det är tills vardags Normal-läget som man vill använda för bästa kombination av komfort och prestanda. Det är fullt tillräckligt och ger ändå en skön liten go-cart-känsla till bilen.

Summering

MG4 som är MG:s senaste tillskott på den europeiska marknaden är på det stora hela en konkurrenskraftig bilmodell och tar en stark position i småbilssegmentet. Lägg där till att MG är det kinesiska bilmärket som fram tills idag har lyckats bäst i Europa försäljningsmässigt.

Det är med stor sannolikhet ett av de kinesiska märkena som kommer överleva i Europa även på lång sikt. Varje lansering av en ny bilmodell har visat på förbättringar och MG kommer finnas kvar över tid – man har förstått vad europeiska kunder vill ha.

MG4 som bilmodell har en unik design och identitet som gör den lite kaxig. Kan infotainmentsystemet bättras på kan den bli betydligt mer komplett.

Fakta

Modell: MG4, Luxury
Pris: Från 425 000 kronor
Motor: 150 kW (204 hk)
Drivning: Bakhjulsdriven
Räckvidd (WLTP): 435 km
Batteri: 64 kWh
Snabbladdning AC/DC: 11 kW/135 kW
Prestanda: 0-100 km/h på 7,9 sek
Toppfart: 160 km/h.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.