Följ Allt om Elbil

Hej, vad letar du efter?

Provkört

Provkörd: Polestar 2 årsmodell 2023 – nya fälgar, ny klädsel

Polestar 2 – i färgen Magensium.

Nya mer klimatsmarta fälgar, ny läcker läderinredning och den nya standardfärgen Magnesium. Det är nyheterna på Polestar 2 Long range Dual inför det nya modellåret 2023.

Polestar genomför således inga stora förändringar inför det nya året, men det var kanske heller inte väntat. De första leveranserna av Polestar 2 skedde sommaren 2020 så modellen är fortfarande ganska färsk.

Long range Dual motor-paketet innebär på pappret upp till 485 kilometer i räckvidd. Den är fyrhjulsdriven, har två motorer som tillsammans ger en effekt på 300 kW (402 hk). En lagom pigg kombination med tillräckligt kraft för att locka fram till kul körglädje.

Interiören

Att sätta sig i en Polestar 2 är en bekant känsla för den som tidigare kört en Volvo. Vi känner igen många av designdetaljerna. Kvalitén är hög och Polestar har lyckats väl med att blanda olika material och färger på ett exceptionellt elegant vis. 

Den modellen jag körde var utrustad med nya Nappa-läderklädseln Zinc som kompletteras med en Light Ash-dekor. Polestar siktar på premium och här har man nått fram med en skandinavisk elegans. Inte för prålig, men inte heller för lagom och enkel. 

Väl i förarsätet noterar man snabbt den centralt placerade pekskärmen. Härifrån kan vi styra det mesta av bilens inställningar, underhållning och klimatanläggning. Eftersom det mesta styrs genom skärmen är interiören i övrigt ganska avskalad.

Polestar 2 har lagom många fysiska knappar – endast de nödvändigaste som volymkontroll, växelväljare och snabbknappar för avimning av rutorna finns bland de fysiska reglagen i mittkonsolen. 

På ratten finns knappar kopplade till förarfunktioner och mediaspelare. Utöver det går också många funktioner att styra genom en mycket kompetent röststyrning levererad av Google Android Automotive OS. 

I Polestar 2:s interiör finns också tillräckligt med förvaringsmöjligheter, USB-uttag och god komfort i form av stolsvärme på fyra sittplatser (med Plus-paketet). Den testbilen jag körde var också utrustad med ventilerade framsäten vilket ger en skön svalkande känsla under varma sommardagar. 

Körupplevelsen

Polestar 2 är trevlig att köra. Här finns återigen en bekant känsla från Volvo. Den känns stabil, trygg och säker. Tyngdpunkten är låg till följd av batteripaketet i golvet vilket bidrar till en ökad känsla av att stå stadigt mot marken. 

Dock märker man att batteriet inte är helt integrerat i bottenplattan, utan sitthöjden är högre jämfört med många andra lågt byggda elbilar. Det finns en känsla av att man sitter ovanpå batteriet. Det måste dock inte vara något dåligt, utan handlar snarare om egna preferenser.

Annons.

Bullernivån är låg i de lägre hastigheterna, men i motorvägsfarter letar sig däckljudet till viss mån in i kupén. Det går ändå att prata med medpassagerarna i bilen så det är inte på något vis ohållbara nivåer. Ljudnivån från de surrande elmotorerna är ytterst svag och inte alls påträngande.

Motoreffekten på 300 kW ger snabbt svar vid gaspådrag. Polestar 2 är också utrustad med äkta enpedalskörning vilket gör att du kan köra helt utan att använda bromspedalen. Det hade dock varit önskvärt med en aningens lite hårdare inbromsning när man lättar på accelerationspedalen så att man kan få en något kortare stoppsträcka. 

… men trång och törstig

Det finns dock två punkter där Polestar 2 inte når riktigt hela vägen fram om man jämför den med andra elbilar. Polestar 2 är byggd på Volvos CMA-plattform och är alltså inte från grunden baserad på en elbilsplattsform.

Det innebär kompromisser. Det blir märkbart för mig som är lång. Polestar 2 är nämligen trång. Även om jag kan hitta en bra sittposition bakom ratten så är sittbrunnen väldigt smal. Mittkonsolen inskränker helt enkelt för mycket på mitt benutrymme.

I mittkonsolen ligger nämligen delar av batteriet som fortsätter till under baksätet via en ”kardantunnel”. I baksättet sitter du således högt, vilket ger en begränsad takhöjd för långa vuxna. Om Polestar 2 hade varit byggd som elbil från grunden hade vi sett en betydligt rymligare kupé. 

Istället för ett helt plant batteri ligger batterimodulerna i två lager.

Polestar 2 har också ganska hög energiförbrukning – högre än till exempel Tesla Model 3. Det gör att batteriet på 78 kWh dräneras snabbt i hög fart och de där 48 milen blev snarare på sin höjd 30 mil. Det är antagligen inget man märker av i den dagliga körningen och är inte heller ett besvär på kortare långresor, men det innebär på sikt ett extra laddstopp. 

Teknik i topp

Polestar 2 infotainmentsystem är i absolut toppklass, snabbt enkelt och responsivt. Det bygger i grunden på Android Automotive OS och är överlägset många andra system. Googles röststyrningen är en fröjd och Google Maps är fullt integrerat i bilen med förslag på lämpliga laddningsstopp under långresan.

Automatiska funktioner som regnsensor för vindrutetorkarna fungerar exceptionellt. Detsamma gäller den aktiva farthållare och filhållningssystemet. Det är smidigt att låta automatiken ta över körningen med en enkel knapptryckning på ratten och det fungerar klanderfritt. 

Praktisk då?

Polestar 2 är ändå, trots begränsat med utrymme i kupén, en ganska komplett, gedigen och praktisk elbil. Den kommer klara av många av vardagens bestyr om det inte finns en allt för stor familj under taket. Med tillgång till en fast laddpunkt i vardagen kommer upplevelsen att köra elbil bli helt sömlös.

Förvaringsutrymmena imponerar. Bagaget lastar 405 liter och med fällt baksäte är lastvolymen hela 1095 liter. Baksätet fälls enligt 60/40-principen. Den stora öppningen gör bagaget oerhört åtkomligt och praktiskt. Dessutom finns flera smarta lastlösningar i bagaget, flera krokar för att fästa last och skidlucka.

Polestar 2 har också en frunk vilket är en perfekt förvaring av smutsiga laddkablar och annat småbös som man inte vill ha i bagaget. Synd bara att frunken inte går att öppna via nyckeln utan kräver ett ryck i en spak under ratten. Polestar 2 går också att få med dragkrok med en dragkapacitet på 1500 kilo. 

Sammanfattning

Polestar 2 går att sammanfatta med tre fyra ord: Stabil, trygg, säker – och körglädje. Här får man körglädje paketerat i en eldriven säker sedan med bra väghållning och teknik i toppklass.

Men man bör vara medveten om att det finns både rymligare och mer effektiva elbilar i samma storlek och snarlika prisklasser.

Positivt:

  • Kul at köra – känns trygg
  • Teknik och infotainment i toppklass
  • Snygg interiör

Negativt:

  • Trång för långa
  • Hög förbrukning

Testbilen jag körde var ordentligt utrustad med Long range Dual motor, Plus-paket, Pilot Lite-paket, 20-tumshjul, Zink-klädsel, dragkrok samt lack Magensium. Cirkapris är 794 000 kronor.

Annons.


Skriven av

Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.

Kommentera eller läs kommentarer

Senaste nyheterna

Elbil

I veckan presenterande Mazda sina planer på hur biltillverkaren ska ställa om till elbilar. En given bilmodell som så klart måste hänga med i...

Notis

Det har varit en händelserik vecka på ämnet elbilar och i denna veckoserie samlar jag ett par av nyheterna värda att lyfta fram från...

Elbil

Mjukvaruppdateringar kan göra stora skillnader på en elbil. Det gör det möjligt att rulla ut allt från nya funktioner till mer prestanda. Nu lanserar...

Annons

Följ på Facebook

Vårt nyhetsbrev

En gång i månaden skickar vi ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.

Annons

Mer läsning

Eldrift

Efter en höst av prishöjningar hos landets laddningsoperatörer tycks återigen en lättnad i form av prissänkningar vara i sikte. I alla fall hos vissa...

Elbil

Om det är några som kan elbilar, så är det de norska motorjournalisterna som under lång tid kunnat utvärdera elbilar på världens ledande elbilsmarknad....

Elbil

Utvecklingen av Mercedes EQG går framåt och nu har Mercedes börjat visa upp en första prototyp för pressen. I fokus för demonstrationerna står funktionen...

Eldrift

Bristen på publika laddpunkter har ökat i Sverige när utbyggnaden inte följer med den snabba tillväxten av elbilar. Trots stora satsningar på laddinfrastruktur har...

Elbil

Förstaklassig lyx står i fokus för den stora och uppseendeväckande suven Hongqi E-HS9. Det är en rymlig suv som går att få med antingen...

Politik

Idag var det Miljöpartiets tur att lägga fram sin alternativa budget. Givetvis står hållbara transporter i fokus med både förslag om återinförandet av klimatbonusen...

Eldrift

Under flera år har försäljningen av elbilar dominerat nybilsförsäljningen i Norge. Det har gett ett tydligt avtryck i den totala vagnparken. I Norge är...

Elbil

Konsumentorganisation M Sverige utser elbilen Renault Megane E-Tech till årets smartaste bilköp 2022. Bland styrkorna lyfter M Sverige fram hög säkerhet, ett smart konstruerat...

Annons