Test: Hyundai IONIQ 5 AWD Long Range (2023) visar sig vara en riktigt bra elbil

Det var med spänning och förväntan som jag rullade in vid en snabbladdare med Hyundai IONIQ 5. Den här elbilen ska ladda riktigt snabbt! Jag pluggade in, pressade i mig två snabba korv med bröd, tog en toapaus och 20 minuter senare kunde jag rulla iväg med fullt batteri – succé. 

Som snabbladdande elbil levde IONIQ 5 upp till min förväntningar och Hyundais löfte. Men hur är elbilen i övrigt? Jag har provkört Hyundai IONIQ 5 AWD Long Range Advanced med det nya stora batteriet på 77,4 kWh som introduceras inför modellåret 2023. 

Den är fyrhjulsdriven, har en dubbla uppsättning motorer som tillsammans levererar en effekt på 239 kW (325 hk). Räckvidden är upp till 481 kilometer (WLTP) på en laddning. Snabbladdning är möjlig med upp till 230 kW vilket ska ge 10 till 80 procent på 18 minuter. Vid AC-laddning är maximala effekten 11 kW vilket är fullt tillräckligt.

Vågad design

Det första vi slås av är att Hyundai IONIQ 5 har en väldigt annorlunda och unik design. Jag tror att detta är ett utseende som man antingen gillar, eller så gör man inte det. Det finns ingen mellanväg.

Av just den anledningen är det ingen idé att lägga någon värdering på utseendet. Den djärva designen visar ändå på något vis hur modiga och självsäkra Hyundai har blivit… men mer om det senare.

Av en udda anledning så ser IONIQ 5 inte ut att vara speciellt stor. Men så fort man parkerar den intill andra populära suvar så märker man faktiskt att den är stor. Elbilen mäter 4 635 mm längd i längd, 1 890 mm i bredd och 1 605 mm på höjden.

Rymlig interiör med bekväma stolar

Det blir väldigt tydligt när en elbil är byggd som en elbil från grunden. Kupén blir betydligt mer rymlig och det blir möjligt att skapa stora och öppna ytor. Hyundai IONIQ 5 är inget undantag vars kupé ger en riktig luftig och rymlig känsla . Utöver det har man också skapat en hel del unika lösningar och tagit vara på möjligheterna med den eldrivna plattformen på ett väldigt bra sätt.

Komforten i stolarna är riktigt bra. De är lagom mjuka och sköna och tillräckligt stora även för mig som är lång med mina 191 centimeter. Utrymmet i huvudhöjd och benen är riktigt bra, och då finns det ändå en hel del marginal på alla håll och kanter. Stolarna kan också fällas ner i ett viloläge, så man kan ta en snabb paus under det korta laddstoppet. Glöm bara inte att ställa en klocka, risken finns att du somnar!

Även baksätet är rymligt, och här sitter jag också bra. Jag har tillräckligt utrymme för både fötterna och huvudet. Stolarna är skjutbara och ryggstödet kan vinklas. En riktigt fin bonus.

Här bak finns också en riktigt trevlig finess. Under mittsätet sitter ett 230-voltsuttag. Här går det att plugga in alla möjliga prylar, som exempelvis en dammsugare eller varför inte en kaffekokare under en picknick? Detta är ett briljant tillvaratagande på den elektriska plattformen. Det är också möjligt att sätta en adapter i laddporten för att också plocka ström direkt från det uttaget.

Bagaget lastar 527 liter, här finns lastkrokar och ett litet 12-voltsuttag. Det finns också ett litet förvaringsutrymme under golvet men som till stor del tas upp av en baslåda. Fäller vi sätena går det att lasta in hela 1587 liter.

Körning

Den kraftfulla motorn gör IONIQ 5 riktigt pigg och lätt att manövrera. Det finns tre körlägen, Eco, Standard och Sport och det vettigaste läget är antagligen Standard-läget som ger en lagom mjuk körning. Sätter vi den i Sport blir bilen genast en aningens mer ryckig.

Kupén är tyst även i de högre hastigheterna. Genomgående känns bilen stabil och stadig på alla typer av vägar. Ett plus från mitt håll är också att den har äkta enpedalskörning.

Förarassistanssystemet i IONIQ 5 fungerar riktigt bra. Den adaptiva farthållaren är mjuk och följsam. Likaså är filhållningsassistenten exemplariskt responsiv och framförallt är korrigeringarna mjuka och subtila utan allt för påträngande varningar eller straff.

Det är enkelt att få till en bra körposition som också håller under längre körningar. Sikten förbi A-stolparna är bra och man känner att det är enkelt att hålla ögonen på vägen. Headsup-displayen projicerar den nödvändigaste informationen som hastighet och navigering i rutan framför oss.

Däremot kan sikten bakom vara ett bekymmer. Det finns en stor bakruta att se ut genom, men om väglaget är för blött blir den snabbt smutsig vilket gör att sikten försvinner. Det finns tyvärr ingen vindrutetorkare bak eller någon avspolningen. Detsamma går att säga om backkameran som också snabbt blir smutsig. Tyvärr.

Teknik och MMI

Infotainmentsystemet i IONIQ 5 får godkänt, det är snabbt, responsivt och menysystemet är logiskt och lätt att förstå. Tangentbordet på displayen är enkelt att använda, och systemet fattar när och vilken bokstav jag trycker på. Det finns också ett bra samspelet mellan tre fysiska knappar och displayen. Genom knapparna Navigering, Karta och Media på instrumentlisten blir det oerhört enkelt att snabbt växla mellan olika vyer på displayen utan att behöva krångla med skärmen. 

En sak som IONIQ 5 inte har är en ruttplanerare som föreslår laddstopp under längre resor. Istället visar IONIQ 5 tydligt avståndet till kommande laddare framför oss. När det börjar blir dags att ladda är det bara att välja en av de uppkommande laddarna på displayen och då startar även förvärmningen. Det fungerar faktiskt riktigt smidigt och gör det då möjligt att också köra utan navigeringshjälp.

I bilen finns också Apple CarPlay och Android Auto. Den är dock inte trådlös och kräver att du ansluter mobiltelefonen med en kabel. I telefonappen BlueLink kan du styra och kontrollera en hel del funktioner i bilen. Allt från klimatanläggning, laddning och kolla den allmänna statusen.

Mobiltelefonen är knepig att komma åt.

I bilen hittar vi också en trådlös laddplats för mobiltelefonen, men den ligger otillgängligt placerad under armstödet vilket kräver en ganska onaturlig manöver för att fiska upp telefonen. Vi hittar också fem USB-uttag i kupén, men de följer lustigt nog den gamla standarden USB-A.

Som jag redan har varit inne på har IONIQ 5 också V2L, alltså möjligheten att plocka ström ur batteriet. Idag är den begränsad till att du kan ansluta en traditionell stickpropp i ett uttag i baksätet, eller genom en speciell adapter du sätter i laddporten. På sikt är förväntningen att IONIQ 5 kommer bredda detta när utvecklingen kommer ikapp.

Summering

Hyundai IONIQ 5 är en riktigt bra elbil. Komforten är god, och de sköna sätena gör långresorna behagliga. Den är praktiskt med bra interiöra utrymmen och ett stort bagage som lastar mycket. Den snabba laddningen gör den oerhört kvalificerad till en bra bil att åka i på långresor, där laddstoppen snabbt averkas.

Att IONIQ 5 saknar vindrutetorkare på bakrutan och rengöring av backkameran ser jag faktiskt som en stor nackdel i vårt slaskiga vinterklimat. Rutan och kameran kommer snabbt bli smutsig och det kan göra det svårt att hålla uppsikt bakåt.

Avslutningsvis är jag ändå överlag väldigt positiv. Hyundai har ett gott självförtroende, har lärt sig att bygga elbilar och vågar med IONIQ 5 ta ut svängarna samtidigt som man levererar på det viktigaste. Snyggt jobbat!

Plus

  • Laddar riktigt snabbt!
  • Hög komfort, rymlig interiör.
  • Praktiskt helhetsintryck.

Minus:

  • Saknar vindrutetorkare bak och kameraspolning.
  • Minimala designmissar, som svårtillgänglig laddplats för mobilen och gamla USB-A-portar.

Bonus: Se när jag kör Hyundai IONIQ 5 från Stockholm till Göteborg och sätter laddningen på prov.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.