Testar Tesla Cybertruck: ”Duger som nya flex-maskinen men inte som framtidens pickup”

Tesla Cybertruck är kanske en av de mest omtalade lanseringarna som vi sett de senaste åren. Den kantiga pickupen med sin rostfria kaross sticker helt enkelt ut. En del gillar den, andra fullständigt avskyr den.

Thomas Holland och James Engelsman från kanadensiska Throttle House har satt Cybertruck på prov med en långresa genom västra USA. Här har duon tittat på allt från hur den egentligen ser ut, fungerar, köregenskaperna och farorna man ställs inför i vardagen om man kör en Cybertruck.

– Problemet jag tror att jag har är att jag inte gillar storyn kring den. Tesla vill skapa den perfekta pickupen, men vad de istället har gjort är att förverkliga Elons konstiga feberdröm. Sedan försökt bygga den perfekta pickupen från det, inleder programledaren Thomas Engelsman.

Även om det är tydligt att Cybertruck skapar mycket positiv uppmärksamhet längs vägarna så finns det mycket att inte gilla med den när man går på djupet. Det mest anmärkningsvärda är kanske de direkt livsfarliga kanterna på karossen, som utan ansträngning kapar en morot (eller ett finger).

Vill man ha fingret här?

Dessutom har Thomas och James svårt för den sparsamt inredda och knarriga interiören som känns billig och inte värd prislappen. Lägg där till dålig sikt runt bilen och många döda vinklar vilket inte ger någon känsla av säkerhet. Körningen är inte heller direkt bra, den känns stötig och ojämn.

Styrningen hyllar däremot programledarna, genom steer-by-wire har ”Tesla äntligen gjort klart styrning”, vilket får bilen att kännas mindre än vad den egentligen är och därmed enklare att köra. Positivt är också att den är något helt unikt, att Tesla vågade göra bilen. Den lägger sig i avdelningen bilar ”som vi kommer minnas”. Dessutom är mjukvaran sylvass, utrymmet bra, stolarna är bekväma och snabbladdning är imponerande snabb.

Hela inslaget kan du se nedanför:

Slutsatsen är väl att det stora pickupen-segmentet är svårt att elektrifiera, även för Tesla som på ett tydligt sett drivit utvecklingen framåt i andra segment. Stora karosser och höga vikter är en utmaning för elbilar.

– Om du väljer att inte se Cybertrucken som framtiden för pickupsegmentet, eller den andra ankomsten av Elon Kristus och istället ser den som en rolig flexmaskin som kan stoppa kulor och köra om en Lamborghini så börjar den bli mycket mer vettig, avslutar Thomas.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.