Test av Nissan Ariya 87 kWh – kommer med både plus och minus

Nissan Ariya är resultat av Nissans långa och framgångsrika försäljning av Nissan Leaf. Nissan har definitivt lärt sig en hel del om att tillverka elbilar men samtidigt faller Ariya på vissa grundläggande bitar.

Det Nissan har lyckats bra med är att ta vara på möjligheterna som den elektriska drivlinan har kunnat ge rent designmässigt. Bland annat har vi ett helt plant golv med stora öppna ytor.

Den öppna interiören är både stilren och snygg designad med läckra materialval och mönster. Mest iögonfallande är nog den snygga dekorpanelen i trä som löper längs hela instrumentpanelen med sina bakgrundsbelysta beröringskänsliga knappar.

I instrumentbrädan finns också en extra förvaringslåda vid sidan av handskfacket. Den kan också fungera som en liten extra sushibricka.

Mittkonsolen är reglerbar och kan skjutas fram och tillbaka. På mittkonsolen sitter allt från mugghållare, USB-uttag till trådlös mobilladdare. Mittkonsolen saknar dock några större förvaringsmöjligheter. Tur vi har det extra facket i instrumentbrädan.

God komfort

Nissan Ariya är absolut en av de mer bekväma elbilarna i sitt segment idag. Här finns sköna stolar med en bra och upprätt sittposition. Benutrymmet är bra, även om en mjuk rundning i den främre fotbrunnen möjligtvis inkräktar något på fotutrymmet hos föraren.

Det är speciellt märkbart hur tyst Nissan Ariya är. Ljudnivån är helt enkelt exemplarisk. Varken däckljud eller elmotorernas ljud letar sig in i kupén vilket ger en behaglig körupplevelse även i höga hastigheter.

Nissan Ariya håller sig också stadig på vägarna, även vid höga hastigheter och slingrande vägar och ojämnheter. Körningen känns helt enkelt trygg och säker.

Mediasystemet är katastrof

Bensinstationer nära dig? På en elbil?

Där Nissan tyvärr inte lyckats är mediasystemet. Det är rörigt och ostrukturerat och känns redan en aning föråldrat. Som tur är finns både Apple CarPlay och Android Auto.

Men känsligheten i pekskärmen är inte helt perfekt vilket gör att inmatningar ibland blir fel. Det tar helt enkelt för mycket fokus om man behöver knappa under körning. En annan brist är att Ariya inte riktigt tycks vara förankrad i verkligheten när den föreslår laddstopp.

Den föreslår både långsamma snabbladdare men också för tidiga laddstopp under längre resor. Det gör att man rullar in på långsamma snabbladdare med alldeles för hög batterinivå. Inte så optimalt. Resultatet blir bättre om man planerar själv, men så ska det inte behöva vara.

En teknikbit som däremot fungerar är förarassistanssystemen som är med och underlättar körningen. Här håller sig Ariya bra på vägen och hastighetsregleringarna är jämna och mjuka. Feedbacken på varningar är rättvis, informativ och behagligt påtalande.

Tekniska specifikationer

Den Nissan Ariya jag satte på prov var framhjulsdriven med en motor på 178 hk (238 hk), ett batteri på 87 kWh och med en WLTP-räckvidd på 533 kilometer. Det är den variant av Ariya som har längst räckvidd.

Snabbladdning är möjlig med upp till 130 kW, men även här krävs det att man kan planera själv. Nissan förvärmer inte batteriet automatiskt om man navigerar till en snabbladdare. Istället måste man aktivera detta manuellt. Något som är krångligt. Inställningen ligger dessutom längst ner i menystrukturen som om den vore oviktig. Manuell förvärmning borde tillhöra det förgångna, sådant här går att automatisera och Ariya behöver förvärmningen när det är kallt ute.

Den snabba ombordladdaren för AC-laddning på 22 kW är ett positivt inslag. Det gör det möjligt att ladda upp det stora batteriet snabbt även vid destinationsladdning.

Summering

Nissan Ariya är en riktigt fin elbil och visar på många plan hur Nissan vill höja nivån med nästa generationens elbil. Tyvärr är det bara den goda komforten, de snygga designlösningarna och interiören som får Ariya att sticka ut och lyfta poäng.

Ett dåligt infotainmentsystem som inte kan automatisera elbilskörningen med optimal ruttplanering och laddstopp tillsammans med automatisk förvärmning är en brist som sänker upplevelsen.

Plus

  • Rymlig och snygg interiör.
  • God komfort.
  • Kul designlösningar.

Minus:

  • Dåligt infotainment.
  • Ingen automatisk förvärmning.
Fakta

Nissan Ariya har efter vissa förseningar nu äntligen nått den svenska marknaden. Priserna startar på 578 200 kronor för modellen med det lilla batteriet (63 kWh). Jag körde Nissan Ariya 87 kWh Evolve som har ett större batteri med ett startpris på 678 200 kronor.

  • Räckvidd: 533 km
  • Batteri: 87 kWh
  • Motoreffekt: 178 kW (238 hk)
  • Snabbladdning DC: 130 kW
  • AC-laddning: 22 kW
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.