Test av elbilar visar vikten av förvärmning vid snabbladdning – nya VW-knappen hyllas

Norska elbilsföreningen fortsätter sina vintertester på nya elbilar. Denna gången har föreningen gottat ner sig i förvärmning av batteriet inför laddning på snabbladdare. Det genom att låta bilarna stå nedkylda utomhus i temperaturer runt -20°C.

Experterna som varit med och testat bilarna drar ett par slutsatser. Bland annat är det väldigt viktigt med förvärmning av batteriet under vintertid.

– Jag är ganska säker på en sak, och det är att vilken modern elbil som helst måste kunna förvärmas inför snabbladdning. Det är en viktig punkt, säger Ståle Frydenlund som varit med och testat bilarna.

I vissa fall kan till och med bra förvärmning vara viktigare än lång räckvidd beroende på hur man använder bilen. Den snabba laddningen kan helt enkelt kompensera för en kortare räckvidd.

För första gången erbjuder Volkswagen också förvärmning. Nya ID.7 kan förvärma batteriet som en del av navigeringen eller manuellt genom en knapptryckning. Den manuella knappen är väldigt användbar och ett föregångsexempel anser föreningen. Manuell förvärmning är något som föreningen saknar på Tesla. Där förvärms batteriet som en del av navigeringen men med en begränsning i tillgång på laddare utanför det egna nätverket.

Summeringen av testerna kan du läsa längre ner i den här artikeln. Hela testet i sin helhet finns också att läsa hos Norges elbilsförening via denna länken (på norska). Föreningen förklarar också sitt resonemang kring testet, behovet av förvärmning och resultatet i videon nedanför:

Sammanfattning

Testerna visar att Volkswagen, BMW och Kia numera i allt större utsträckning börjat utmana Tesla som var först med förvärmning inför snabbladdning. Hyundai Kona briljerar också i testerna medan Polestar 2 fick kämpa vid -25°C även om den levererade en bra laddkurva som kompenserade för den lägre effekten.

BMW i5 M60

BMW i5 förvärmdes i 50 kilometer vid 10,5 till 14 minusgrader. Den nådde 204 kW av de maximala angivna 205 efter en minut vid snabbladdaren. Det motsvarade 99 procent av den högsta teoretiska hastighet vilket måste sägas vara väldigt bra.

Hyundai Kona Electric:

Hyundai Kona förvärmdes under 68 kilometer vid 6 till 8 minusgrader. Den nådde 99 kW av de maximala angivna 100 kW vid snabbladdaren. Det motsvar imponerande 99 procent av den angivna maxhastigheten.

Polestar 2 LR AWD

Polestar 2 förvärmdes under knappt 70 kilometers körning vid temperaturer på mellan 19 och 25 minusgrader. Den nådde 105 kW av det maximala hasigheten på 205. Det motsvarade 51 procent av det teoretiska maximumet men att ladda från 10 till 80 procent tog bara 10 minuter längre än vad Polestar anger under idealiska förhållanden. En bra laddkurva gör att det får anses som godkänt.

Tesla Model Y LR AWD:

Tesla Model Y förvärmdes under 50 kilometer i 11 till 14 minusgrader. Den nådde 241 kW av de maximalt angivna 250 vid en Tesla Supercharger.

Volkswagen ID.7 Pro:

Volkswagen ID.7 förvärmdes genom en mannuella knappen i 50 kilometer vid 18 till 21 minusgrader. ID.7 nådde sedan 149 kW av de maximaltangivna 175 vid snabbladdaren. Det motsvarade 85 procent av den teoretiska högsta hastighet vilket får anses som rimligt under de tuffa förhållanden.

Xpeng G9 Performance

Xpeng G9 drog ett lätt släp och förvärmdes under 50 kilometer i 7 till 10 minusgrader. Den nådde 227 kW av de maximalt angivna 300 vid snabbladdaren. Det motsvarade knappt 76 procent av det teoretiska taket och kunde varit bättre. Testet genomfördes dock på en snabbladdare som klarade högst 270 kW.

Peugeot e-308:

Det kortaste strået drog antagligen Peugeot e-308 som inte alls presterade väl vid snabbladdaren. Två gången slog den ut laddaren, som fick startas om. När väl laddningen kom igång efter 63 kilometers lång körning vid 10 till 12 minusgrader så lyckades man bara nå en laddeffekt på 33,6 kW av de maximala 100 kW. e-308 saknar däremot förvärmning av batteriet under körning.

Kia EV9

Kia EV9 drog husvagn och förvärmdes under en körsträcka på 29 kilometer vid 25 minusgrader. EV9 nådde 183 kW vid snabbladdaren av de maximalt angivna 210 kW. Det motsvarade 87 procent av det teoretiska taket. Ett mycket imponerande resultat under de tuffa förutsättningarna.

Läs testet i sin helhet här (på norska).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.