Teslas Supercharger-gliring till IF Metall

IF Metalls strejk mot Tesla är inne på sitt andra år. Genom sympatiåtgärder från andra fackförbund har IF Metall lyckats stoppa anslutningen av flera nybyggda Tesla Supercharger-stationer. Det genom att nyttja monopolet som de lokala energibolagen ansvariga för nätanslutningar har. Energibolagens anställda förbjuds helt enkelt genom kollektivavtal att arbeta med Tesla.

Tesla har nu fem kända nya Supercharger-stationer med totalt 72 snabbladdare som står strömlösa runtom i landet. Om det inte vore för konflikten hade stationerna kunnat öppna, och Tesla passar nu på att ge en gliring till IF Metall:

– Här skulle alla elbilsförare kunna ladda för utsläppsfria resor. Det bidrar till ett hållbart Sverige, står det att läsa på stolparna vid en installation.

På stolpen syns också en igelkott iklädd varselväst som blivit en symbol för Teslas anställda som stöttat sin arbetsgivare under den pågående strejken. Igelkotten är Teslas maskot och förekommer i flera sammanhang. Varselvästen är av samma modell som de konfliktvästar som IF Metall bär, men för igelkotten är det istället en ”Tack, det är bra”-väst.

Stoppet under utredning

Huruvida det är tillåtet för de lokala energibolagen att neka Tesla anslutning är något som just nu utreds av Energimarknadsinspektionen. Det är nämligen bara tillåtet om det saknas nätkapacitet eller om det finns andra ”särskilda skäl”. Om en facklig blockad utgör ett särskilt skäl har aldrig tidigare prövats.

– Det är det som är saken att utreda. Historiskt sett har vi inte haft så många ärenden som handlat om nekande av anslutning. Det är det vi ska ta ställning till, säger Jerker Sidén, analytiker på Energimarknadsinspektionen.

Utredningen väntas bli klar under våren 2025.

Uppdatering med kommentar från Tesla:

Efter publicering har Max de Zegher, Tesla Supercharger-chef kommenterat artikeln. Han påpekar att det nu finns 88 Superchargers som väntar på ström, och att det kommer bli 100 stycken innan årsskiftet.

– Det ser redan ut som att Sverige kommer ha längst väntetider för elbilsförare under helgerna, vilket gör att många drabbas. Detta hade kunnat undvikas om denna kritiska infrastruktur inte hade hindrats från att tas i drift, säger de Zegher.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.