Plan B: Tesla Cybercab kan få ratt och pedaler

Tesla Cybercab.

Tesla växlar nu upp förberedelserna för att börja masstillverka sin helt självkörande bil Tesla Cybercab. Den tvåsitsiga elbilen med stort bagage avtäcktes förra året under ett evenemang där man erbjöd gästerna noga övervakade åkturer i en stor filmstudiostad tillhörande Warner Bros.

Det spektakulära var att Cybercab saknade både ratt och pedaler. Tidigare hade Tesla slopat planerna på att lansera en mindre Tesla i kompaktklassen med ett riktpris på 25 000 dollar som fått smeknamnet Model 2. Det till förmån för den helt självkörande elbilen.

Att Tesla nu ökar tempot avslöjas av nya platsannonser på företagets webbplats. Nu söker företaget allt från reparations­tekniker till tillverknings­specialister speciellt kopplade till Cybercab. I samband med kvartalsrapporten i förra veckan pratade Elon Musk mer om Cybercab:

– Det här är verkligen ett fordon som är optimerat för full autonom körning. Det har faktiskt varken ratt eller pedaler och är i grunden utformat för att minimera kostnaden per körd mil, sett till den totala driftkostnaden. Våra andra fordon har fortfarande lite av det där häst-och-vagn-arvet kvar, sa Musk.

Kan få ratt ändå

Men trots att målet har varit att Tesla Cybercab ska bli helt utan ratt och pedaler så har Tesla utarbetat en reservplan för den självkörande elbilen om lagstiftningen inte hänger med:

– Om vi måste ha en ratt, så kan den ha en ratt och pedaler, berättar Teslas ordförande Robyn Denholm i en intervju till Bloomberg.

Tillverkningen av Tesla Cybercab ska starta under nästa år. Bloomberg tolkar Denholms öppenhet till att anpassa Cybercab som något som tyder på en förändring inom Tesla.

I USA tillåter den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA bara att tillverkare får leverera upp till 2 500 självkörande bilar per år som saknar traditionella reglage. Tesla har större volymplaner än så och för större volymer krävs det ratt och pedaler.

Samma öde mötte världens mest sålda elbil Tesla Model Y:

– Den ursprungliga Model Y var inte tänkt att ha någon ratt eller pedaler. Om vi inte kan sälja något för att det krävs vissa delar då samarbetar vi med myndigheterna för att ta reda på vad som behöver göras, påpekar Denholm för Bloomberg.

Det kanske trots allt då blir en ”Model 2”. Vilket skulle vara ett beskrivande namn på en tvåsitsig elbil.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.