I samband med Battery Day presenterade Tesla en ny batterikonstruktion där battericellerna blir en integrerad del av bilen. Istället för ett batteripaket som monteras under bilen kommer batterierna monteras i bilens bärande struktur.
Till den bärande strukturen monteras sedan en heljuten bak- och framvagn. Tesla kan sänka konstruktionskostnaderna och samtidigt höja effektiviteten när bilens vikt minskar. De första bilarna från Tesla som får den nya konstruktionen kommer tillverkas i nya fabriken i Berlin i mitten på nästa år.
Det avslöjade företagets VD Elon Musk på Twitter tidigare i höst. En uppgift som Elon Musk återigen idag bekräftade. Även om det troligtvis blir en stor utmaning att ro alla nyheter i hamn samtidigt, poängterar han.

Elon berättar också att bilarna tillverkade i Berlin kommer få de nya 4680-battericellerna. De nya cellerna ska tillverkas på plats i Berlin och kommer öka räckvidden med omkring 16 procent jämfört med dagens motsvarande batterier.
Enligt nya rykten ska Tesla också ha tillverkat 17 stycken prototyper av Tesla Model Y med den nya konstruktionen och tekniken. Prototyperna är en förberedelsen inför monteringen av produktionslinan i Berlin.
Det blir således en helt ny konstruktion på bilarna som kommer rulla ut från Berlin-fabriken i mitten på nästa år. Pricken över i:et blir Teslas nya målarverkstad som helt ska revolutionera hur biltillverkarna målar sina bilar idag.

Kommentera