Teslas batteridag: Allt vi vet inför den 22 september

Från början var det tänkt att Teslas stora evenemang Battery Day skulle genomförts under våren. På grund av pandemin beslutade man att skjuta på det till hösten. Närmre bestämt den 22 september.

Som namnet förtäljer kommer dagen kretsa kring Teslas batteriteknik. En och annan överraskning finns säkert också i Elon Musks rockärm. Under året har Elon gjort små antydning om vad som komma skall. I den här artikeln försöker vi samla upp dessa lösa trådar. För det är just trådar det handlar om.

Batterier med nanotrådar av kisel

Kommer vi få se batterier med nanotrådar av kisel? Så styrker en av teorierna. Nanotrådar har intresserat batteriforskare under en längre tid. Det har nämligen visat sig möjligt att bygga battericeller som klarar långt många fler laddcykler än dagens batterier. Helt utan att tappa kapacitet eller gå sönder. Dessutom ökar energidensiteten med tekniken.

Det finns två iakttagelser bakom denna teori. Den första baserar sig på att Teslas huvudkontor fått en ny granne: Amprius, som arbetar med nanoteknik av kisel. Sedan kom inbjudan till Battery Day. Uppfattningen är att bakgrunden på inbjudan just är en bild på nanotrådar genom ett mikroskop. Elon Musk har dock dementerat denna teori, och menar att allt är slumpen. Avgör själv:

”One million miles”-batterier

Under det senaste året har Elon, Tesla och samarbetspartners flitigt pratat om ”One million miles”-batterier. Alltså batterier som ska klara 160 000 svenska mil innan de måste återvinnas. Bland annat har kinesiska företaget CATL sagt att de har tekniken redo. CATL råkar vara leverantör till Tesla.

Snacket har helt enkelt pågått länge. Kanske är det den 22 september Tesla levererar?

Adjöss för kobolt?

Grundämnet kobolt är en av de mest omstridda ämnena i dagens Litium-batterier. Delvis för en del bryts under tvivelaktiga former i Kongo-Kinshasa. Tesla har tidigare sagt att man använder mer etisk hållbar kobolt. Tesla har också lyckats minimera mängden kobolt i sina batterier, men det långsiktiga målet har alltid varit att göra sig fri från kobolt helt och hållet.

Kanske är tiden mogen? Återigen 22 september får avgöra.

Mer om tysktillverkade Tesla Model Y

Med all säkerhet vet vi att Elon Musk kommer prata om Tesla Model Y. Närmre bestämt den som ska tillverkas i den nya fabriken utanför Berlin. Det var i en intervju igår han berättade att modellen konstruktionsmässigt kommer bli en helt ny bil.

– Det finns en massa innovativa saker som vi kommer att göra här [i Berlin]. Vi kommer berätta om det i framtiden. Model Y är inte bara en kopia av Model Y i USA. Det är i själva verket en radikal omdesign av grundtekniken för att bygga bilar. Vi kommer berätta mer om det på batteridagarna. Det är en stor grej, sa Elon i gårdagens intervju.

Planen för batterier till elflyg

Batterier med högre densitet är en nödvändighet för kommersiella elflyg. Att det finns en framtid med elflyg är Elon Musk helt övertygad om. Det sa han också så sent som igår. Han har i ett tidigare uttalande sagt att batterier med en energitäthet på 400 Wh/kg och en hög livslängd är en nödvändighet för det. Som en jämförelse så ligger Tesla Model 3 idag på 260 Wh/kg.

Elon har själv sagt att han tror att batteritekniken för elflyg ligger tre-fyra år bort i tiden. Även om vi inte får se den typen av batteriteknik den 22 september är det sannolikt att Elon ger oss en roadmap för hur utvecklingen kan fortsätta framåt för Teslas batterier.

Battery Day kommer livesändas

Precis som med Tesla många andra evenemang kommer det sändas live på nätet. Vi återkommer när vi har mer detaljer om hur du kan se sändningen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.