Under de senaste dagarna har medier kablat ut resultatet från en rapport av researchfirman iSeeCars. Den hävdade att Tesla är det bilmärke som har flest passagerardödsfall jämfört med andra bilmärken i USA.
Studien säger inte nödvändigtvis att bilarna är osäkra, utan pekar på ett bristfälligt förarbeteende. På topplistan över enskilda modeller där Tesla Model Y kommer på sjätteplats, finns sportbilar som Chevrolet Corvette och Porsche 911 samt mer vardagliga modeller som Honda CR-V Hybrid, Hyundai Venue samt Mitsubishi Mirage.
– Ett fordons storlek, vikt och höjd spelar verkligen en roll för dess förmåga att skydda passagerare i en krock. Men den största bidragsgivaren till passagerarnas säkerhet är att undvika en krock, och den största faktorn för att undvika kollisioner är förarens beteende. Det innebär en fokuserad alert förare som håller hastighetsgränserna, och kör utan att vara påverkad av droger eller alkohol har störst sannolikt att komma fram säkert oavsett vilket fordon de kör, säger Karl Brauer, analytiker på iSeeCars.
Resultatet från undersökningen har fått Teslas ingenjörschef Lars Moravy att reagera.
– Dödsolyckor är tragiska. Vi strävar efter att undvika dem, säkerhet kommer först. Denna matematik är felaktig. Körsträckan är en dålig nämnare. Krocktestdata är verklig och Tesla är bland de säkraste bilarna, kommenterar Lars Moravy som menar att iSeeCars rapport bara är clickbait.
Undersökningen får kritik för att man blandar faktiska incidenter med en uppskattad årlig körsträcka som kritiker menar är för låg. Teslas förare kör i genomsnitt längre än den siffra som iSeeCars använt i snitt.
Kommentera