Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Under 1990-talet gjorde General Motors en storsatsning på ebilar. I ett försök att revolutionera världen skapade de EV1 som var ett svar på Kaliforniens stora problem med luftföroreningar. Men satsningen fick en dyster vändning.

Skrotade EV1

GM sålde inte bilen till konsumenterna, utan de fick leasa elbilen. De första 650 bilarna nådde sina förare 1997. Dessa bilarna var utrustade med blybatterier. Två år senare leverade GM ytterligare 465 bilar, denna gången utrustade med NiMH-batterier. Totalt tillverkade GM 1117 EV1.

Annons

2003 avbröt GM samtliga leasingavtal och tvångsåterkallade sina bilar under stora protester. Orsaken sades vara dålig försäljning och lönsamhet.  Därmed skrotade GM sin satsning på elbilar.

”Starta eget – enda chansen”, säger Elon Musk

”Få människor vet att Tesla startade när GM tvångsåterkallade sina elbilar från kunderna och sedan krossade dem på bilskroten. Bilarna återkallades mot ägarnas vilja, och under kvällen höll ägarna en ljusvaka för sina bilar som skulle avverkas”, berättar Elon Musk på Twitter.

Elon fortsätter: ”Eftersom de stora biltillverkarna lade ner sina elbilsprogram så fanns det bara en chans och det var att starta ett eget elbilsföretag. En idé som med stor sannolikhet skulle misslyckas, och det har varit nära många gånger, men det är den enda chansen”.

Viljan att bygga en elbil har inget med pengar eller incitamentsprogram från myndigheter att göra, berättar han vidare. Och det är kanske där som Tesla skiljer sig från GM och andra traditionella biltillverkare.

Om EV1 i brittiska Top Gear

I videoklippet nedan från brittiska Top Gear kan du få en närmre titt på bilen och vad man ansåg om den 1997.


Vad tycker du? Berätta i kommentarerna nedan.