I år ställs biltillverkarna inför nya tuffare utsläppskrav i Europa. Utsläppen från den samlade försäljningen av bilar ska i år ner till under 90 gram per kilometer. För de flesta innebär det att man når en elbilsförsäljning på minst 20 procent, upp från EU-snittet på 14 procent 2024.
Når man inte upp till kraven riskerar man miljardböter. För att lätta den ekonomiska förlusten om man inte når upp till kraven kan man istället köpa rättigheterna att släppa ut mer än tillåtet, genom att köpa loss dessa från någon som har utrymme över.
Enligt dokument som publicerades av EU-kommissionen den 6 januari avser Stellantis, Toyota, Ford, Subaru och Mazda att slå samman sina utsläpp med Tesla. Något som väntas ge en stor inkomstpost till Tesla.
– Detta kan tyda på att biltillverkarna kämpar för att nå målen men pekar också att de siktar på att säkra ett alternativ om de misslyckas med att uppfylla sina utsläppsmål i slutet av året, kommenterar fordonsanalytikerna Matthias Schmidt till Automotive News.
Även Volvo och Polestar har marginal över och av dokumentet framgår det att Mercedes kommer att ta hjälp av den svensk-kinesiska duon för att ducka böter. En talesperson för Volvo Cars ser möjligheten som ”en extra intäktskälla”:
– Vi kommer att ha ett betydande CO2-överskott och avser att sälja vår överskottsandel vilket gör att vi kan öka intäkterna som en belöning på våra ansträngningar och goda prestationer, säger en talesperson för Volvo Cars i ett meddelande till tidningen.
Kommentera