Den tidigare Nasa-ingenjören Mark Rober lät en Tesla och en Lexus genomgå ett rad olika tester och utmaningar. Det för att sätta bilarnas förarassistanssystem på prov. De mötte allt från regn, dimma och starkt motljus.
Som den sista finalbossen ville Mark se om det gick att lura systemet. Det genom att testa om bilarna kunde göra skillnad på en riktig väg, och en fejkad väg målad på en vägg. Lexusen som hade ett lidarbaserat system såg väggen och stannade, det medan Teslan som har ett kamerabaserat system körde rakt igenom väggen.
Testet har kritiserats kraftigt. Kritiker menar att Mark utförde testet helt fel, att bilen hade fel inställningar och att han var köpt av lidarföretaget. Andra menar att testet var totalt onödigt eftersom det ändå inte finns fejkvägar i trafiken.
En av kritikerna var Youtubern Kyle Paul som bestämde sig för att göra egna tester. Han försökte återskapa Marks tester och kunde i ett första test komma fram till tesen att en nyare Tesla faktiskt hade sett väggen.
Nu har Kyle gjort ett andra test för att validera den tesen. Han lät en 2024 Tesla Model Y med ”hårdvara 4.0” köra mot väggen, och vid samtliga försökt stannade Teslan i tid innan väggen. Sedan lät han en 2022 Tesla Model Y med ”hårdvara 3.0” köra mot väggen. Den stannade inte.
– Det finns en distinkt skillnad på Tesla hårdvara 3 och hårdvara 4, summerar Kyle Paul. Den Tesla som Mark Rober körde i sitt omtalade test hade den äldre hårdvaran.
Med den senaste generationen hårdvara introducerade Tesla både bättre och mer högupplösta kameror och mer processorkraft.
Fotnot: Tesla Model Y är en mycket säker bil. Den hyllades av Euro NCAP med orden ”nära inpå perfekt betyg” när den testades 2022.
Kommentera