Tesla Model 3 har idag funnits ute på vägarna i närmare sex år. Under en lång tid har amerikanska Bloomberg följt närmare 7000 Model 3-ägare för att se hur bilarna håller ihop och hur bilägandet har upplevts under en längre period.
Undersökningen visar att de som ägt en Model 3 länge på det stora hela fortfarande är nöjda med sitt bilval. 87 procent av Model 3-ägarna kan tänka sig att köpa en Tesla igen, och hela 96 procent kommer inte välja något annat än en elbil.
När undersökningen genomfördes för första gången 2019 lyfte de tidiga ägarna fram brister som bilar som levererades med mindre defekter, som dålig lack och dålig passform på paneler, men i vissa fall också större problem. Ägarna gav då ändå höga betyg till Model 3 och med tiden bättrade sig Tesla. När Bloomberg frågade de tidiga ägarna igen 2023 hade Tesla åtgärdat de initiala defekterna som kunderna var missnöjda över.

Undersökningen visar att många av förarna fortfarande tycker att Model 3 är rolig att köra. Däremot har kanske delvis nyhetens behag lagt sig och man är inte lika benägen att rekommendera den till andra. Även om betyget fortsatt är högt enligt undersökningen.

Just pålitligheten hyllas, och majoriteten är nöjda över hur bromsar, chassi, batterier och drivlina har hållit ihop. De tidigare ägarna ger lägst betyg till interiören och exteriören.
– Det enda problemet jag hade under 14 000 mil var en trasig knapp till fönsterhissen. Den kostade 500 kronor och Tesla kom till mitt jobb för att reparera den, sa en av de svarande.
Mjukvara
Mjukvara är ett stort fokusområde för Tesla och genom trådlösa mjukvarauppdateringar kan Tesla också introducera nya funktioner och förbättringar till bilarna över tid. Många av de nyheterna och uppdateringarna som Tesla rullat ut med tiden hyllas av ägarna.
Det inkluderar allt från Dog Mode som håller husdjuren säkra när de lämnas i bilen, till förbättringar till ljudsystem, kartor och navigering samt Teslas mobilapp. Men funktionalitet som torkarautomatiken för framrutan tycker man har blivit sämre med tiden.
Bättre service
De tidiga ägarna upplever också att Teslas service har blivit bättre med tiden. Det från en kundnöjdhet på 87,98 procent i 2019 till 90,85 procent i 2023. Man får den hjälp man behöver, och svarstiderna är inom vettiga tidsramar.
Däremot är det tydligt att Tesla vill förändra hur man hanterar sina serviceärenden, där kundtjänsten via telefon har blivit sämre, medan kundtjänsten genom appen och online har blivit snäppet vassare.
Nya dröm-Teslan
I undersökningen erbjöds också Model 3-ägarna att drömma fritt om framtida produkter från Tesla. Hela 31,3 procent vill se en billigare och mer prisvärd elbil i samma storlek eller mindre än Model 3. 14,7 procent vill se en Tesla optimerad för offroad-körning. 12,9 procent önskar en sedan i storlek med Tesla Model S eller större med ett lägre pris.
Undersökningen i sin helhet finns att läsa hos Bloomberg här.
Relaterad läsning: Elon Musk splittrar, men många gillar ändå sin Tesla Model 3.
Kommentera