Tesla i stor intervju om strejken: ”Ingen frågar om kollektivavtal”

Fem månader in i strejken uttalar sig nu Teslas Sverigechef Jens Stark för första gången i media om konflikten. Önskan om kollektivavtal hos de anställda är låg, och han menar att det beror på att Tesla redan har bra arbetsvillkor. Företaget kommer fortsätta med att hitta ”lösningsorienterade vägar framåt” för att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet. Tesla är nämligen här för att stanna.

– Vi vet att det finns en stark korrelation mellan nöjda anställda och företagets framgång, och det är därför vi lägger så mycket krut på förmåner och ersättning. Vi lägger väldigt mycket vikt vid våra anställda, tvärtemot den bovstämpel som facket vill klistra på oss. Annars hade inte över 90 procent varit på jobbet, säger Jens Stark till Dagens Industri.

Ska öppna egna skadeverkstäder

En stor del av de skadeverkstäder som Tesla har avtal med är uttagna i sympatistrejk. Något som kan göra det svårt för många Tesla-ägare att få annars enkla försäkringsärenden som karossreparationer åtgärdade. I intervjun bekräftar Jens Stark de tidigare uppgifterna om att Tesla ska öppna egna skadeverkstäder.

Men han betonar att det inte är som en konsekvens av strejken. Planerna för egna skadeverkstäder har funnits länge.

– Vi vill kunna ha flexibiliteten och möjligheten, men vi kommer att bejaka samarbeten även i framtiden. Vi växer så snabbt att vi behöver ha en kombination av att kunna hantera det själva och ha samarbeten, säger Jens Stark.

Om förhandlingarna

Om förhandlingarna mellan Tesla och IF Metall så är läget låst. Inom Tesla finns det helt enkelt ingen önskan om att teckna avtal från någon majoritet inom bolaget.

– Det finns inte något som helst tryck internt på att införa kollektivavtal och med tanke på att det är frivilligt och att våra anställda har fina förmåner och ersättningar som de är nöjda med har vi nyttjat vår lagliga rätt att inte skriva på, förklarar Jens Stark.

Jens betonar också att frågan om kollektivavtal i Sverige är något som beslutas av ledningen i Sverige, och inte av moderbolaget i USA. Något som han menar IF Metall har försökt föra fram som en sanning.

– När det gäller hur vi löser den operationella businessen, så länge vi håller oss inom vissa ramar, finns det oerhört mycket flexibilitet och frihet. Vi har mandat att fatta sådana här beslut, säger Jens Stark.

Dessutom tillägger han att man så klart hade diskuterat frågan om det varit så att en majoritet faktiskt hade önskat kollektivavtal.

Om Teslas löner och villkor

  • IF Metall hävdar att Teslas snittlöner ligger under ett genomsnitt för branschen.
    Tesla hävdar å sin sida att deras villkor är jämförbara eller bättre än kollektivavtalet
    och att deras ingångslöner ligger betydligt över Motorbranschavtalets lägstaslön.
  • Samtliga anställda får också aktier enligt ett särskilt program som sträcker sig
    över fyra år.
  • Tesla har en försäkring som gäller dygnet runt. Det är dock en annan försäkring än i
    kollektivavtalet.

Källa: Dagens Industri

Intervjun i sin helhet finns att läsa hos Dagens Industri (troligtvis bakom betalvägg).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.