I Europa under förra veckan öppnade Tesla sex nya Supercharger-stationer med totalt 100 laddpunkter. Det innebär att Tesla nu kan erbjuda fler än 10 000 snabbladdningspunkter på vår kontinent – fördelade på 900 stationer i 30 länder.
Utbyggnaden har gått snabbt. En femtedel av alla laddpunkterna i Europa har Tesla byggt under 2022. När allt startade 2013 erbjöd Tesla endast ett par enstaka stationer med högst två laddpunkter.
I november 2021 påbörjade Tesla en pilot där man öppnade upp för andra bilmärken. Piloten är nu igång i 14 länder och erbjuder 4600 laddpunkter fördelade över 320 stationer. Det innebär att Tesla Supercharger-nätverket nu är det största publika snabbladdningsnätverket i Europa (>150 kW).
I Sverige finns det idag 65 Supercharger-stationer med totalt 800 laddpunkter. Omkring 80 procent av alla Supercharger-stationerna är öppna för andra elbilsmärken vilket också gör det till Sveriges största nätverk med publika snabbladdare (>150 kW).
Trots att antalet Tesla-bilar ökat och att man öppnat upp sitt nätverk för andra elbilsmärken upplever Tesla inte några större ”systemiska problem med överbelastning under periodens mest hektiska veckor”. Nästan 80 procent av alla Tesla-ägare använde i somras en Supercharger minst en gång. En tredjedel laddade dessutom sin Tesla utomlands minst en gång.
Så undviker du bråk vid Tesla Superchargers
Peter Esse från Teknikveckan har skapat en informativ video om hur man undviker konflikter vid Tesla Superchargers – men tanke på att det finns elbilar som inte har laddporten på samma sida som Tesla, och därmed måste parkera ”kreativt”.
Kommentera