Varningsblinkersen skapades för mer än 70 år sedan och har inte ändrats sedan dess. Det amerikanska startupföretaget Emergency Safety Solutions (ESS) i Texas tyckte att det var dags för en förändring.
Genom att använda ny teknik som inte fanns för 70 år sedan har man skapat HELP. Ett system som både varnar andra förare visuellt men också digital via uppkopplade tjänster.
Den primära förbättringen som ESS gjort är att öka frekvensen på blinkningarna. Det från 1,5 till 5 Hz. Forskarna märkte att den nya frekvensen fick förare att reagera 12 sekunder tidigare än vad de annars gjort. Dessutom ökade antalet bilar som flyttade sig längre ifrån den stillastående bilen från 30 till 87 procent.
Den andra förbättringen är att när HELP aktiveras på en olycksdrabbad bil skickas också en digital varning till karttjänster och GPS-system. Denna varning kan sedan förmedlas vidare till andra bilar och deras karttjänster.
Tesla satsar på HELP
Nu är det klart att Tesla blir den första biltillverkaren att implementera HELP. Uppdateringen kommer via en trådlös uppdatering, men initialt först bara i Nordamerika.
I videon nedanför finns en jämförelse på en traditionell blinkers jämfört med HELP.
I en andra video berättar ESS mer utförligt om systemet:
Kommentera