Kinesiska journalister från bilsajten Dongchedi har testat förarstödssystemen (ADAS) hos 36 bilar. Det i ett omfattande och dramatiskt test på en avstängd motorväg. Här fick bilarna möta flera realistiska och utmanande situationer. Totalt bestod testet av sex olika moment.
Det börjar med ett scenario där bilen framför testbilen plötsligt väjer undan för ett hinder och exponerar det för testbilen bakom. Därefter kör bilarna in i ett segment med vägarbete där en av filerna försvinner. I nästa moment står en stillastående lastbil i vägarbetsområdet vilket kräver att bilen upptäcker faran och reagerar i tid.
I det fjärde momentet dyker ett krockat fordon plötsligt upp framför bilen. Testet fortsätter sedan med en bil som tränger sig in vid en påfart. Allt avslutas med en utmaning där ett vildsvin plötsligt springer in på körbanan.
– Alla dessa moment är utformade för att efterlikna farliga men verkliga situationer i trafiken, säger programledaren Dong Men Jian Nan.
Hela testet går att se i videon nedanför. Undertexter går att aktivera i videospelaren.
Resultat
Bland de 36 bilarna i testet så är det endast ett tiotal av de testade bilarna som säljs i Europa och Sverige. Högst resultat fick Tesla Model 3 och Tesla Model X som båda klarade fem av sex utmaningar.
Det är uppenbart att testet som Dongchedi gjort är en omfattande produktion. Men det har också mötts av kritik eftersom alla bilarna inte kunde genomföra alla moment.
I vissa fall skadades de så svårt i ett tidigare moment så att de inte gick att köra vidare. Några bilar fick systemfel efter mindre skador eller så avaktiverades ADAS-systemen i samband med en tidigare incident. I vissa moment gick inte ADAS-systemet att aktivera alls på grund av systemrestriktioner och bristande kartor.

– Det i sig belyser ett centralt problem. Många av dagens avancerade förarstödssystem är varken robusta eller återhämtningsbara efter ett fel, vilket i sig är en säkerhetsrisk, förklarar Dong Men Jian Nan.
Varje bilmodell fick fyra försök, två på dagen och två på natten. Om de misslyckades vid samtliga fyra försök togs de ur testet eftersom den inte längre ansågs säkert att köra autonomt.
Programledaren summerar testet med att ADAS är ett hjälpmedel:
– Inte en ersättare, överlåt aldrig fullt ansvar till systemen. En miss kan kosta livet, avslutar Dong Men Jian Nan.
















Kommentera