Stellantis VD Carlos Tavares uttalande sig om konsekvenserna av EU:s strafftullar på elbilar i samband med den pågående bilmässan i Paris under gårdagen. Han oroar sig för en överetablering på den europeiska marknaden när de kinesiska tillverkarna som ett motdrag nu istället väljer att bygga nya bilfabriker inom EU.
Det kommer leda till att bilfabriker måste läggas ner i Europa. Han sa dock att tullarna är ett tydligt ställningstagande från EU, men att vi måste acceptera konsekvenserna.
– Det ökar överkapaciteten i tillverkningssystemet i Europa. Sättet att undvika tullavgifter är att bygga i Europa. Du påskyndar behovet av att stänga andra anläggningar, sa Tavares.
De kinesiska biltillverkarna kommer inte att bygga fabriker i populära produktionsländer som Tyskland, Italien eller Frankrike. De kommer att förlägga produktionen i låglöneländer som Ungern. Något som innebär en klar nackdel för fabrikerna i västra Europa.
Exempelvis har BYD:s vice-VD Stella Li uttalat sitt missnöje om tullarna. De planerar nu att tillverka alla sina elbilar lokalt i Europa. Man har bland annat en fabrik under uppbyggnad i Ungern. Dessutom finns långtgående planer på en fabrik i Turkiet.
– Med tullarna kommer det inte bli möjligt att sälja elbilar för under 30 000 euro i Europa om de tillverkas i Kina, förklarade Stella Li.
Kommentera