Hyundai Inster är en av Sveriges minst dyra elbilar. Det är en liten elbil på 3,8 meter i längd som i sitt Long Range-utförande har ett batteri på 49 kWh och en WLTP-räckvidd på 370 kilometer.
Den är kanske främst framtigen för att vara en kompakt liten stadsbil. Det var däremot inget som hindrade Christoffer Gullin från Elbilsmagasinet som utmanades av Hyundai att ta den på en långresa. Sagt och gjort, och Gullin gav sig ut på en 76 mils resa från Uppsala till Jönköping och tillbaka.
– Ett problem jag lyft med elektriska småbilar är att de är jobbiga att köra långt med. Sätt dig i en liten bensinbil, så kan du faktiskt köra ganska långt ändå. Det blir inte samma problem som i elektriska småbilar med ett litet batteri och dålig snabbladdning, inleder Gullin.
Han ger sig iväg – och imponerar flera gånger om under resan av den låga förbrukningen. Ner till Jönköping från Uppsala kommer det endast krävas ett laddstopp kommer han fram till.
– Alltså jag åkte Volvo EX90 i förra veckan. Säg att man kommer 40 mil där då men 30 mil med den här (Inster) med ett 49 kWh-batteri medan Volvon har ett batteri på 111 kWh. Jag tycker det är ett bra betyg för Inster, säger Christoffer i samband med det första laddstoppet i Mantorp.
Kolla in inslaget:
Gång på gång imponeras Gullin av den lilla elbilen. Både när det kommer till räckvidden och den låga förbrukningen. På sista raden hade han önskat sig lite snabbare snabbladdning – annars är han mycket imponerad.
– Men jag tror inte så många som köper den här bilen kommer göra sådana här resor, men jag skulle absolut säga att detta är en sådan bil som man kan göra en längre resa om man måste det där och då. Behöver man köra 100 mil en gång om året så kommer det gå utmärkt, summerar Gullin.
Kommentera