Förra veckan kunde vi berätta att Elbil Sverige, GreenCharge Infra och Hubject arbetar med ett svenskt roamingnätverk för elbilsladdning. För elbilisten innebär det ett abonnemang, med ett enda kort eller app som fungerar på olika laddare oavsett operatör. Tanken är att göra vardagen enklare för den som laddar sin elbil utanför hemmet, utmed vägarna.
Samarbetet är uppbyggt kring en verksamhet där alla tjänsteleverantörer och operatörer erbjuds att medverka. Varje operatör sätter sitt pris. Priset för varje laddning från operatören ska visas öppet och transparent.
− Många laddstolpar har idag en prisangivelse som är tryckt och den kan vara inaktuell. Man måste kunna se det aktuella priset, t ex i sin app, när man står där: Vad är priset för dig, här och nu, säger Bengt-Åke Claesson, affärschef på GreenCharge Infra.
Nätverket ska göra det möjligt för användaren att se vad det verkligen kostar att ladda elbilen, innan laddningen startar.
– Man vill inte se det två, tre dagar senare när det är draget från kontot. Det ska vara lätt att hitta, ladda och betala, säger Göran Fredriksson på Elbil Sverige.
En krona påslag per laddning
Roamingnätverket finansieras av en extra transaktionsavgift per laddning. Den avgiften ligger på en krona. Det blir såldes inget extra påslag på kWh-priset som många befarat. Nätverket kommer att lanseras under hösten.
Kommentera