Sveriges billigaste elbil får större batteri och blir dyrare

Kinesiska MG lanserade i somras sin första elbil på den svenska marknaden. Det i form av elsuven MG ZS EV. Efterfrågan visade sig vara stor och en lockande faktor kan ha varit det låga priset.

I samband med lanseringen i somras var modellen prissatt från 339 900 kronor och utan tvekan en Sveriges lägst prissatta elbilar. Ett ännu generösare leasingerbjudande på 1900 kronor per månad ökade efterfrågan ännu mer.

Nu berättar tidningen Vi Bilägare att nästan hela årsvolymen på ungefär 3000 bilar avsedda för den svenska marknaden redan är leverade eller bokade.

Den svenska distributören Hedin Bil ser lanseringen av MG som en succé på den svenska marknaden. I bolagets kvartalsrapport som publicerades innan helgen kommenterades det hela av bolagets VD Anders Hedin:

– Lanseringen var mycket framgångsrik och i juni började bilarna levereras till slutkunderna. MG blev den mest sålda elbilen i juni, och den näst mest sålda bilen totalt med sin modell ZS EV, skriver Anders i sina inledande ord.

Större batteri och högre pris nästa år

MG ZS EV återkommer dock igen inför nästa modell år. Vi Bilägare skriver vidare att den modellen kommer att få ett högre pris till följd av ett större batteri. Årets modell av ZS EV har ett batteri på 44,5 kWh och en officiell räckvidd på upp till 263 kilometer.

Nya priset på 2022 års modell kommer att presenteras i september. Sannolikt kommer vi då också få de nya detaljerna kring vilka förändringar det nya modellåret medför.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.