Smart har nu visat upp en fyrhjulsdriven variant av elbilen Smart #1 som inte är en optimerad Brabus-version. Den får namntillägget Pulse och placerar sig över den tidigare Premium-utrustningsnivån men under Brabus.
Precis som Brabus-versionen får Smart #1 Pulse två motorer, men blir trots det något motorsvagare. Motorn har en effekt på 315 kW (428 hk). Den klarar 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder, vilket kan jämföras med Brabus-versionen som klarar det på 3,9 sekunder. Jämfört med bakhjulsdrivna #1 är det dock en rejäl förbättring. Den gör sprinten på 6,7 sekunder.
Med fyrhjulsdriften blir räckvidden något kortare. Ner från 440 kilometer på den bakhjulsdrivna varianten till 400 kilometer. Batteriet har en kapacitet på 66 kWh. Snabbladdning är möjlig med upp till 150 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska ta under 30 minuter. AC-laddning på 22 kW blir standard.

Utrustningsnivån bättras också på. Standardfunktioner inkluderar en 360°-kamera, panoramatak, 10-tums head-up-display och en rörelsestyrd baklucka. Den får också en dragkrok med en dragkapacitet på 1600 kilo.
– Vi är särskilt glada för #1 Pulse eftersom den erbjuder ytterligare ett alternativ för fyrhjulsdrift för europeiska kunder. Vår utveckling och produktion gör det möjligt för oss att hålla koll på vad våra kunder efterfrågar, och snabbt leverera nya alternativ till våra kunder, säger Dirk Adelmann, VD för Smart Europa.
Först ut att öppna upp beställningen är Tyskland nu i sommar, och lanseringen i andra delar av Europa kommer följa strax därefter. Nyligen meddelade Smart att man också kommer tillbaka i Sverige med en första säljstart under hösten.
Kommentera