Sverige väl rustat när EU behöver 14 000 nya laddstolpar i veckan

Pressbild: BP

Europeiska bilbranschorganisationen ACEA och McKinsey har i en ny rapport slagit fast att utbyggnaden av EU:s nätverk av publika laddare måste öka. I genomsnitt behöver vi 14 000 nya laddpunkter i veckan fram till 2030.

Det för att erbjuda tillräckligt med laddningsmöjligheter till de 34,7 miljoner elbilar och 8,1 miljoner övriga laddbara fordon som kommer att finnas på de europeiska vägarna om åtta år.

Sett till antalet publika laddare (AC) och snabbladdare (DC) som finns idag innebär det att takten på utbyggnaden måste öka med nio gånger inom EU. Sverige ligger efter, precis som övriga EU, men har bäst förutsättningar för att bygga fler laddare.

Idag har Sverige en utbyggnadstakt motsvarande 10,6 procent av det som krävs, strax under EU-snittet på 11,5 procent. Långt under snittet ligger hamnar annat Tyskland med 5,8 procent. På andra sidan skalan hittar vi Österrike (29,6 procent) och Ungern (22,0 procent) som ligger i topp.

Elnätet väl rustat

Undersökningen visar däremot att Sveriges elnät är väl rustat för en påskyndad utbyggnad. Sverige är det land som har det minsta behovet av investeringar i elnätet för att möjliggöra utbyggnaden.

Den beräknade kostnaden för att nå de svenska laddningsbehovet till 2030 uppgår till 1 000 kronor (€100) per elbil. I scenariot anpassar 50 procent av elbilarna laddningstiden efter den lägsta laddningskostnaden och därmed minskar påverkan på nätet. Det innebär till exempel att styra hemmaladdningen till natten med smarta laddboxar.

Den investeringen som Sverige kräver är betydligt lägre än EU-snittet. Där ligger den nödvändiga investeringen på 9 000 kronor (€900) per elbil. Absolut sämst ligger Italien med en nödvändig investering på 22 000 kronor (€2 200) per elbil.

Sverige är också effektiva på att snabbt bygga nya snabbladdare. Här finns proaktiva direktiv för att identifiera lämpliga platser, ge rätt tillstånd och att ansluta laddaren till nätet. Man lyfter här fram Stockholm som ett gott exempel där processen tar sju månader.

Det kan låta som en lång tid, men motsvarande perioder i Frankrike är 14 månader, Nederländerna 13 månader och Portugal 20 månader. Däremot ligger Spanien i betydligt mer framkant. Här tar den genomsnittliga processen mindre än fem månader.

Undersökningen slår fast att det måste finnas tydliga checklistor och rutiner för hur nya snabbladdare kan etableras. Det är en förutsättning för att påskynda utbyggnaden. Här lyfter man fram Norge som ett bra exempel som har utvecklat tydliga checklistor för att påskynda tillstånd.

Rappporten: Rapporten European EV Charging Infrastructure Masterplan finns att läsa här (pdf).

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.