Svenska Volvo Lastvagnar kan idag, för femte året i rad, stoltsera med att man blev störst på tunga eldrivna lastbilar i Europa med en marknadsandel på hela 47 procent under 2024. Även i Nordamerika imponerar Volvo med en andel på 40 procent.
De fem största marknaderna för Volvos eldrivna lastbilar var Tyskland, Nederländerna, Sverige, Norge och Schweiz. I Sverige tog men hela 71 procent av marknaden.
– Vi är stolta över att leda omställningen till transporter med nollutsläpp. Vi har en mycket stark portfölj i dag av batterielektriska lastbilar för regionala, stads- och anläggningstransporter. Vår nästa eldrivna lastbil på marknaden kommer att köra längre sträckor på upp till 600 kilometer på en enda laddning, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Volvo Lastvagnar startade serieproduktionen av eldrivna lastbilar under 2019. Idag erbjuder man åtta olika eldrivna modeller och har levererat fler än 4 800 batterielektriska lastbilar till kunder över hela världen. Den eldrivna flotta har nu rullat mer än 140 miljoner kilometer världen över.
– Jag vill tacka alla transportföretag, stora som små, som är föregångare och satsar på eldrivna lastbilar. Jag är så stolt över att ni väljer Volvo som er partner på resan mot nollutsläpp. Jag vill också tacka våra återförsäljare, leverantörer och kollegorna inom Volvokoncernen, fortsätter Alm.

Även om man är störst så står de eldrivna lastbilarna fortfarande för en ganska liten del av totala lastbilsmarknaden. Under 2024 var 1,3 procent av alla nya tunga lastbilar eldrivna i Europa. För att bidra till att påskynda omställningen på exempelvis den svenska marknaden bygger Volvo Lastvagnar tillsammans med samarbetspartners som OKQ8, Skellefteå Kraft och Gito ett nätverk av snabbladdare för tunga trafik.
– För att påskynda övergången till utsläppsfria transporter räcker det inte med att vi har ellastbilarna redo. Enligt vår analys kommer vi att behöva 40 000 snabbladdare längs de europeiska vägarna, med prognosen att det kan vara 400 000 ellastbilar år 2030. Vi behöver också mer effektiv ekonomisk politik som gör det lönsamt för alla transportföretag att köra elektrifierade lastbilar, avslutar Alm.
Kommentera