Den 19 november öppnar ORA sex stycken showrooms i Sverige, fördelat över Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Det markerar starten för den kinesiska elbilstillverkarens etablering i Sverige där den första modellen helt enkelt får namnet ORA.
ORA tar formen av en kompakt och liten elbil med plats för fem personer. Den kommer i två varianter; ORA 300 Pro och ORA 400 Pro+. Skillnaderna är räckvidden och lite olika utrustningsnivåer. Räckvidden blir upp till 310 respektive 420 kilometer.
Priset för ORA 300 Pro startar på 414 900 kronor. ORA kommer dessutom erbjuda privatleasing på 12, 24 eller 36 månader från 2 995 kronor per månad. Priserna för ORA 400 Pro+ presenteras den 1 januari.

De första bilarna ska redan ha anlänt till Sverige. Det betyder att de första kundleveranserna kommer att ske redan i år, efter säljstarten den 19 november. I slutet av denna månaden kommer ORA presentera de sex utvalda återförsäljarna.
– Jag är sjukt taggad på att få komma i gång och lansera den här grymma elbilen. Vi kommer att ta Sverige med storm. Med stor passion ser jag oerhört mycket fram emot att få jobba med ORA som är så skönt enkel, glad och personlig, säger Mikael Andersson, försäljningschef för ORA Sverige.
Specifikationer | 300 Pro | 400 Pro+ |
Räckvidd (WLTP) | 310 km | 420 km |
AC-laddning (11kW) 0-100% | 5.5 h | 6.5 h |
DC-laddning (70kW) 0-70% | 45 min | 55 min |
Batterityp | 48 kWh LFP | 63 kWh NMC |
Toppfart | 160 km/h | 160 km/h |
0-100km/h | 8.4 s | 8.4 s |
Ska locka yngre
Efter ORA 300 Pro och 400 Pro+ kommer en tredje modell som får namnet GT. ORA ger dock inga mer detaljer än så idag.
ORA har som mål att locka köpare i de yngre målgrupperna, eller den som är ung i sinnet. Den kompakta elbilen har bland annat briljerat i Euro NCAP där den fick fem stjärnor. Till 2025 har man målsättning att sälja 10 000 bilar.
Kommentera