Bytesautomater som ska kunna byta batteriet på en elbil på tre minuter ska installeras på drygt 1000 av Sveriges 2700 bensinstationer på två år. Det är målet för svenska Powerswap som utvecklar en teknik för batteribyte på elbilar som ett komplement till laddning via kabel.
Elbilisten kör fram sin bil till en särskild bytesautomat som automatiskt tar ut det urladdade batteriet och ersätter det med ett fulladdat. Det tomma batteriet laddas sedan i stationen i harmonisk takt vilket minskar belastningen på batteriet. Därefter kan det på installeras i en annan elbil.
– Vi har utvecklat en generell lösning som är integrerbar i de allra flesta elbilsmodeller. Vi utnyttjar utrymmet i, under eller över bottenplattan. Vi har för tillfället anpassat en Renault Zoe för batteribyte och det nästa steget blir en Nissan e-NV200 med flera, förklarar Christian Corfitsen marknadsansvarig på Powerswap i ett mail.
– Under pilotfasen kommer vi själva att ombesörja konvertering av ett antal elbilar men den långsiktiga planen är att detta ska integreras av biltillverkarna. De första användarna av systemet kommer att utgöras av fleet-operators, som inte har tid för laddning, fortsätter Christian.
Den första pilotanläggningen öppnas i december på Preems station i Rosenberg, strategiskt placerat i närheten av Arlanda och Stockholm.
Kommentera