Svenska elbilsloppet Ystad–Haparanda–Ystad avgjort

Den årliga elbilstävlingen Swedish Electric Car Championship (SECC) som arrangeras av Tesla Club Sweden har avgjorts. Tävlingen är ett tur och returlopp på 330 mil mellan Ystad och Haparanda.

Loppet är inget hastighetslopp i sig. Alla ska följa gällande hastighetsbegränsingar och trafikregler. Dessutom finns det flera oplaneringsbara hinder som annan trafik, olyckor och vägarbeten som gör loppet extra utmanande. Loppet är ett gott prov på smart laddningsplanering och tillgänglighet på snabb laddning.

Vinnaren är Jens Lindqvist som kör en tre år gammal Tesla Model S 90D. Han körde sträckan Ystad-Haparanda på 20 timmar och 33 minuter. Sträckan tillbaka gjorde han sedan på 21 timmar och 29 minuter. Den sammanlagda tiden blev 42 timmar och 2 minuter för de 330 milen.

Dessutom sattes ett nytt svenskt rekord för enkelsträckan Haparanda-Ystad. Där klarade Mikael Robertsson sträckningen på 19 timmar och 58 minuter i sin Tesla Model S 100D.

Hyundai och Kia överraskar i tävlingen

Teslabilar knep de fyra första placeringarna i slutresultatet. Femteplatsen kneps dock av en Kia e-Niro och sjätteplatsen gick till en Hyundai Ioniq. Under stora delar av loppet hade de koreanska modellerna chans på pallplats. Men i takt med att loppet tog sig norröver började laddinfrastrukturen att halta efter vilket gjorde att de snabbt tappade tid.

  1. Tesla Model S 90D: 20:33
  2. Tesla Model 3: 20:35
  3. Tesla Model X LR 21:28
  4. Tesla Model S 90D 22:06
  5. Kia e-Niro 22:36
  6. Hyundai Ioniq 23:11

Det är ändå positivt att Kia och Hyundai står sig starkt mot Teslorna. I takt med att laddinfrastrukturen blir bättre i norr ska det bli intressant att se vad som händer i framtida upplagor av tävlingen. Kanske får den svenska Teslaklubben se sig slagen i sin egen tävling?

Läs mer om loppet hos Tesla Club Sweden.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.