Svenska elbåten Candela C-8 satte flera världsrekord i sommar – åkte till Åland

Svenska elbåtstillverkaren Candela som bland annat använder teknik från Polestar har i sommar satt en hel del nya rekord. På en resa från Stockholm till Åland är man den första att tillryggalägga sträckan i en elbåt.

Resan gjorde Candela i samband med att man skulle visa upp båten Candela C-8 Polestar Edition på Åland. Starten gick i Frihamnen i Stockholm, via Kapellskär för ett laddstopp och sedan hela vägen till Mariehamn. På eftermiddagen åkte man tillbaka hem igen.

Båten har en körsträcka på 57 sjömil (105 km) vid 22 knop (41 km/h). Sträckan mellan Stockholm och Mariehamn är 75 sjömil (139 km) enkel väg.

– Det är världens första elbåtsresa från Stockholm till Åland. Vi stannade och laddade tre gånger under dagen. Två gånger i Kapellskär, och självklart på Åland. Vi fick faktiskt tanka följebåten sex gånger under denna resa. Så kan man åka långt med en elbåt? Ja, det kan man, summerar en av deltagarna.

Se resan i videon nedanför:

Under resan förbrukade den eldrivna båten 230 kWh el och man räknar med en kostnad på runt 400 till 500 kronor. Bränslet till den bensindrivna följebåten kostade 7500 kronor.

777 km på 24 timmar

I sommar har Candela däremot inte nöjt sig med bara det rekordet. I en riktig kraftmätningen ville man visa hur långt det är möjligt att köra under 24 timmar. Det blev en framgång för teamet som knep världsrekordet i att köra längst i en eldriven båt under en dag.

Med en Candela C-8 tillryggalade teamet 420 sjömil (777 km) under 24 timmar. Rutten bestod av en slinga mellan Stockholm och Tynningö med DC-snabbladdning efter varje varv. Teamet körde nästan i full fart (27knop, 50 km/h) under större delen av resan, och förbrukade 685 kWh energi. Vilket för en bensindriven båt motsvarar runt 750 liter bensin.

– Den här prestationen visar att snabba, elektriska vattenburna transporter över långa avstånd är genomförbara idag, inte i en avlägsen framtid, säger Gustav Hasselskog, Candelas VD.

– Med en relativt blygsam investering skulle laddstationer kunna byggas för att helt elektrifiera sjötransporterna i Stockholms skärgård. För några hundra miljoner euro skulle ett laddnätverk som täcker Europas kustnära passagerartransporter bli verklighet, avslutar Gustav Hasselskog.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.