Det svenska fraktteknikbolaget Einride som utvecklar självkörande eldrivna lastbilar tar nu klivet in i Tyskland – Europas största transportmarknad. Här har man bland annat tecknat avtal med Electrolux.
– Den tyska fraktssektorn står inför sin största utmaning hittills med stigande bränsle- och energikostnader, förarbrist och regeringen som kräver att utsläppen ska halveras till 2030, berättar Robert Ziegler, General Manager Europe på Einride.
– Vi vet att vi genom digitalisering, automatisering och elektrifiering dramatiskt kan minska kostnader, leveranstider och utsläpp. Nu är det dags för tyska speditörer att ta till sig en ny generation fraktteknologi och framtidssäkra sin verksamhet, fortsäter Robert Ziegler.
Einride kommer att öppna ett kontor i Berlin och bygga logistikhubbar i bland annat Hamburg och Ruhr. Ett laddningsnätverk längs Tysklands viktigaste kommersiella rutter ska säkra sömlösa elektrifierade transporter.
Sedan tidigare driver Einride en stor flotta av tunga elbilar i Sverige och USA. Bland samarbetspartners finns Lidl Sweden, Maersk och Oatly. Samarbetat med Electrolux följer ett redan etablerat partnerskap i Sverige och förväntas minska CO2-utsläppen med 92 procent jämfört med att köra med diesel. Flera Einride-partners har sett en liknande minskning samtidigt som kostnaden för diesel matchar.
Kommentera