Svensk säljstart för fransk elbilslyx från DS Automobiles

Stellantis-koncernen lanserar nu sin nya lyxmodell DS N°8 på den svenska marknaden. Denna elbil med en WLTP-räckvidd på upp till 749 kilometer får en matchande prislapp på 749 900 kronor. Då får man den framhjulsdrivna Long Range-modellen.

DS N°8 är baserad på Stellantis nya elbilsplattform STLA Medium och erbjuds i fyra versioner. Batteriet är på 97,2 kWh där alltså instegsmodellen Pallas har en WLTP-räckvidd på 749 kilometer. Motorn driver framhjulen och levererar 245 hästkrafter.

Den varianten går också att få med fyrhjulsdrift med en total motoreffekt på 350 hästkrafter. Priset börjar då på 799 900 kronor.

För den som vill ha en högre utrustningsnivå finns Ètolie med samma framhjulsdrivna drivlina som ovanför men med en räckvidd på 742 kilometer och ett pris på 809 900 kronor. Denna går också att få med fyrhjulsdrift (350 hk) och en WLTP-räckvidd på 687 kilometer. Priset börjar då på 849 900 kronor.

– Kunder som vill sticka ut kommer att göra det med klass i nya DS N°8. En bil som förenar teknisk briljans med förstklassigt franskt hantverk, säger Andreas Marttila Gaard, produktansvarig på DS Automobiles Sverige.

Bland andra specifikationer nämns snabbladdning med en maximal effekt på 160 kW där intervallet 10 till 80 procent avklaras på 30 minuter. 11 kW AC-laddning är standard.

Siktar på att bli en tjänstebilsfavorit

Bilen mäter 4834 mm i längd, 1920 mm i bredd och 1574 mm på höjden. Hjulbasen är 2905 mm och bagaget lastar 621 liter, eller hela 1873 liter vid fällda säten.

DS Automobiles lyfter fram N°8 som en elbil med avancerad teknik och fransk premiumdesign med ett genuint europeiskt ursprung. Batteriet är utvecklat och tillverkat i Frankrike medan produktionen av bilen sker i Melfi, Italien.

– Med lång räckvidd, konkurrenskraftiga förmånsvärden och en lyxig utrustningsnivå redan från start är DS N°8 ett mycket attraktivt alternativ för tjänstebilsförare, säger Andreas Marttila Gaard.

De svenska orderböckerna öppnar idag och de första kundleveranserna kommer ske mot slutet av året. De första demobilarna når dock bilhandlarna redan i sommar.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.