Svårt för nya Jaguar? Då är du inte kunden, menar chefen

Förra årets största snackis blev kanske Jaguar som häcklades i sociala medier av människor som blev extremt provocerade av Jaguars nya varumärkesprofil. Den var ”woke” menade man och alldeles för PK.

Att kalla saker för ”woke” den hösten var ironiskt nog väldigt inne, nästan lite PK-norm. För Jaguar blev det en enorm succé och massor av gratis reklam. Det nya elbiskonceptet Jaguar Type 00 och den nya profilen var en snackis överallt.

Till och med Teslas Elon Musk vars bolag inte lägger en enda krona på köpt marknadsföring var med och spred den lyckade kampanjen, med orden ”Säljer ni ens bilar?”.

Nu berättar Rawdon Glover, Jaguars VD om syftet med kampanjen, och det handlade inte om att vara ”woke” eller visa på en mångsidighet. Istället skulle kampanjen ge Jaguar en ordentlig nystart genom att introducera något radikalt. Man var dessutom beredd att bränna lite relationer på vägen:

– Om en person skriver ”Jag gillar verkligen inte detta eftersom det är woke” så matar algoritmerna bara på det. Så en massa människor kommenterade, som vi absolut inte försökte provocera eller uppröra. De tillhör bara inte den målgrupp som någonsin skulle köpa bilen, berättar Glover.

Det visuella valde man eftersom Jaguar ansåg att det var modernt, iögonfallande och vågat. Den koncept-elbil som Jaguar visade upp menade man var mycket uttrycksfull, djärv och modern – och paketeringen skulle helt enkelt matcha det.

– Det som gick förlorat var att vi faktiskt brydde oss om våra befintliga kunder. Vi har lagt ner mycket tid på att få med våra befintliga fans, kunder och entusiaster av klassiker på resan. De är verkligen viktiga för oss, avslutar Glover.

Den ser riktigt stor ut.

Jaguar beskriver det nya konceptet Type 00 som en fyrdörrars GT-bil. Det bygger på företagets egenutvecklade elbilsplattform JEA (Jaguar Electrical Architecture). Löftet är en WLTP-räckvidd på 770 kilometer och snabbladdningsprestanda som ska leverera 321 nya kilometer på en kvart.

Senare i år kommer Jaguar att visa upp den produktionsklara bilen.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.