USA:s absolut dyraste reklamtid i TV är den du kan köpa i samband med amerikanska sportevenemanget Super Bowl. En historik av högkvalitativa reklamproduktioner i pauserna har gjort att tittarna är lika fästa vid reklamfilmerna som matcherna i sig.
Företagen som köper av den dyra reklamtiden har höga krav på sig. Det ska vara underhållande och gärna mycket kändisar. Biltillverkare är ofta med – och på senare år har det varit fullt fokus på elbilar.
Bland de biltillverkarna som köpte reklamtid i år fanns bland annat Kia, BMW, Polestar och Nissan. En som inte köpte reklamtid var Tesla – som har som regel att aldrig lägga pengar på marknadsföring.
Trots att Tesla inte la en enda krona på marknadsföring under matcherna fick de uppleva en rekordförsäljning i USA dagen efter matchen. Det berättar Tesla genom en graf i sin senaste kvartalsrapport.

Graden är ett tydligt bevis på att TV-tittarna fick upp ögonen för elbilar – och att Tesla kunde åka snålskjuts.
Om du vill se årets reklamfilmer med elbilar i Super Bowl hittar du dem här.
Kommentera