Super Bowl-effekten: Rusning efter Tesla när andra gjorde reklam för elbilar

USA:s absolut dyraste reklamtid i TV är den du kan köpa i samband med amerikanska sportevenemanget Super Bowl. En historik av högkvalitativa reklamproduktioner i pauserna har gjort att tittarna är lika fästa vid reklamfilmerna som matcherna i sig.

Företagen som köper av den dyra reklamtiden har höga krav på sig. Det ska vara underhållande och gärna mycket kändisar. Biltillverkare är ofta med – och på senare år har det varit fullt fokus på elbilar.

Bland de biltillverkarna som köpte reklamtid i år fanns bland annat Kia, BMW, Polestar och Nissan. En som inte köpte reklamtid var Tesla – som har som regel att aldrig lägga pengar på marknadsföring.

Trots att Tesla inte la en enda krona på marknadsföring under matcherna fick de uppleva en rekordförsäljning i USA dagen efter matchen. Det berättar Tesla genom en graf i sin senaste kvartalsrapport.

Graden är ett tydligt bevis på att TV-tittarna fick upp ögonen för elbilar – och att Tesla kunde åka snålskjuts.

Om du vill se årets reklamfilmer med elbilar i Super Bowl hittar du dem här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.