Succé för mobiljättens elbil Xiaomi SU7 – sålde 50 000 på 27 minuter

Kinesiska mobiltelefontillverkaren Xiaomi har under det senaste året uppmärksammats för sina planerar att lansera en egen elbil. Det hade kunnat bli som vilken lansering av en elbil som helst, men allt tyder på att Xiaomi har något unikt på gång.

Xiaomi har fångat in rätt kompetens till att faktiskt utveckla något som imponerar. Prestandamässigt är det något som överträffar de närmaste rivalerna, och det till ett tydligt lägre pris. Idag lanserade Xiaomi sin första elbil Xiaomi SU7 och det har skapat en rusning efter bilen.

– Xiaomis mål är att skapa en drömbil som är lika bra som Porsche och Tesla, sa VD Lei Jun under en tidigare presentation av planerna.

Xiaomi rullade i natten till idag ut SU7 i 59 butiker i 29 städer samtidigt i Kina, premieren sågs av närmare två miljoner tittare och de 50 000 första bilarna sålde slut på 27 minuter. Kunderna kunde välja mellan tre olika varianter av Xiaomi SU7. En Standard, en Pro och en Max-version som skilde sig åt i batteri, drivlina och ADAS-system.

Det är i Max-utförandet som Xiamoi SU7 erbjuder något särskilt eget. Bilen får en 800-voltsplattform, och det senaste högpresterande Qilin-batteriet från CATL med en kapacitet på 101 kWh. Det ska ge en räckvidd på 800 kilometer (CLTC).

Drivlinan blir fyrhjulsdriven och levererar en total motoreffekt på 495 kW (663 hk) och bilen ska klara 0 till 100 km/h på imponerande 2,78 sekunder. Toppfarten är 265 km/h. Priset i Kina startar på motsvarande 450 000 kronor.

Vill utmana Tesla

Kinesiska medier lyfter fram hur Xiaomi medvetet valt att placera sig prismässigt för att utmana Tesla. De mer nedtonade varianterna Standard och Max får en 400-voltsplattformen och bakhjulsdrift. Basmodellen Standard har en motor på 220 kW (295 hk), får ett batteri på 73,6 kWh och en räckvidd på 700 kilometer (CLTC). Bilen kostar i Kina motsvarande 320 000 kronor och placerar sig strategiskt runt tio procent under basmodellen av Tesla Model 3.

Med SU7 Pro kommer samma drivlina som Standard men ett större batteri på 94,3 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 830 km (CLTC), den kostar motsvarande 370 000 kronor vilket är exakt samma som Tesla Model 3 Long Range.

Xiaomi SU7 mäter 4997 mm o längd, 1963 mm i bredd och 1455 mm på höjden. Hjulbasen är 3000 mm. Storleksmässigt utöver att utmana Tesla har man också kinesiska rivaler som BYD Seal, Xpeng P7 och Nio ET5.

Xiaomi utvecklat ett förarassistanssystem som kommer erbjudas i två olika utföranden.

SU7 Pro får ett kamerabaserat system likt den metoden som Tesla använder i sina bilar. Men för toppmodellen Max kompletteras kamerasystemet också av en lidar. I samband med att leveranserna av bilen startar i slutet på april kommer den att få köra autonomt i tio kinesiska städer.

Och när det kommer till att utmana Porsche? Ja, då har man prismässigt utmanat Porsche Taycan rejält med halva priset, men designmässigt har man kanske kopierat lite väl mycket? Kolla in videon nedanför för en djupgående recension av SU7:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.