Studien: 1,5% har fått batteriet utbytt i sin elbil (oftast på garantin)

Batteriet är oftast den enskilt dyraste delen i en elbil och det kan bli en kostsam historia om det går sönder och måste bytas ut. Men en studie av amerikanska Recurrent Auto visar att det är ganska ovanligt.

Av 15 000 tillfrågade svarade 1,5 procent att de har bytt batteriet (om man utesluter regelrätta återkallelser). Av dessa har dessutom de flesta batteribytena skett på garantin. Batterierna i elbilar visar sig vara tåligare än många trott, noterar Recurrent.

Studien listar några vanliga elbilar och hur stor andel som fått sina batterier utbytta. Två modeller sticker ut där regelrätta återkallelser har lett till omfattande proaktiva batteribyten. Det är Chevrolet Bolt och Hyundai Kona.

Nissan Leaf och Tesla Model S är de två modellerna som har den högsta andelen batteribyten bland de tillfrågade, men de är också de bilmodellerna som är betydligt äldst på marknaden.

Batteridegradering

Recurrent har också samlat in data om flera elbilsmodeller och hur batteripaketen åldrats, och därmed också räckvidden. De flesta elbilarna tappar den största delen av sin batterikapacitet under de första två åren och 3000 milen. Efter det brukar den så kallade batteridegraderingen avta.

Nissan Leaf är den elbil som funnits på marknaden längst. Tidigt drabbades många äldre Leaf av batterier som presterade dåligt i varma miljöer. Det var Nissan dock snabba på att åtgärda, och de nya batterierna har visat sig vara särskilt tåliga.

Tesla Model S är den andra äldsta elbilen på marknaden som producerats i stora volymer. Här finns det stora skillnader i hur batterierna i olika modeller degraderas. Endast modellen med det största batteriet ser en klassisk dipp i början, för att sedan plana ut.

Tesla Model 3 har funnits på vägarna sedan 2018. Det är en av de mest sålda elbilarna idag med stora volymer. Här finns mycket data som gör testerna tillförlitliga. Här följer batterierna den klassiska ”dippen” i början av livslängden för att sedan efter runt 3000 mil plana ut.

BMW i3 är ännu en modell som funnits på marknaden länge. Idag har den genomsnittliga i3 kört 16 000 mil i USA och har kvar 80 procent av sin ursprungliga batterikapacitet, noterar studien.

Som ett sista exempel lyfter Recurrent Auto också fram två nyare modeller. Hyundai Ioniq 5 och Ford Mustang Mach-E är två elbilar som Recurrent tror kommer snabbladdas mycket ofta, delvis för att de i USA levereras med gratis snabbladdning under det första året. Recurrent kommer bevaka de två modellerna noga för att förstå de långsiktiga effekterna av snabbladdning.

Mer om studien i sin helhet finns att läsa här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.