Med stigande energi- och bränslepriser blir det allt mer viktigt att inte slösa på energi i onödan. I en studie publicerad av forskare inom Yale Climate Connections på Yales Universitet har man räknat på energieffektiviteten hos våra bilar.
Den visar att elbilen är många gånger bättre på att ta vara på energin i drivmedlet och omsätta den till rullning än vad en bensinbil gör. Om en full tank i en bensinbil kostar 1 000 kronor så går endast 200 kronor till ren rörelse, de resterande 800 kronorna går upp i rök – bokstavligen!
Studien visar nämligen att endast 16 till 26 procent av all energi i bensinen går till att faktiskt föra bilen framåt. Det mesta (runt 70 procent) försvinner i form av värmeförluster. Bensinmotorn är nämligen en komplicerad process som arbetar i flera steg, från att antända bensinen, skjuta på kolvar, rotera vevaxeln och snurra hjulen.

Allt detta ger sig till känna i form av värmeutveckling, som är ett problem för bensinmotorn i sig. Ironiskt nog går ytterligare 4 till 6 procent av energin åt till att kyla motorn. Något som kallas för parasitiska förluster. Mekanisk friktion i växellåda och drivlinan minskar effektiviteten med ytterligare 3 till 5 procent. Runt 2 procent går åt till att driva elektriska komponenter i bilen som stolsvärme, lysen och radio.
Totalt omvänt för elbilen
Totalt omvänt är det för elbilen. Drivningen i en elbil fungerar på ett helt annat sätt. Batterierna driver drivmotorerna direkt och måste inte konvertera en form av energi till en annan i flera komplicerade steg vilket sparar mycket energi.

Av den energi som tillförs till elbilens batteri så kommer runt 90 procent av energin att driva elbilen framåt. En stor besparing är bromskraftåtervinningen eller regenerativ bromsning som återför hela 22 procent av elbilens energiförluster.
När elbilen laddar så försvinner ungefär 10 procent av energin vid laddningsförluster. Ytterligare 18 procent försvinner sedan genom drivlinan och framdrivningen. Runt 3 procent går åt till att kyla den elektriska drivlinan och upp till 4 procent går åt till att driva saker som stolsvärme, klimatanläggning och lysen.
Totalt så går runt 70 procent av energin i en elbil till att faktiskt snurra hjulen på elbilen. Lägg sedan till att 22 procent av energin kommer tillbaka genom bromskraftåtervinningen när elbilen bromsar eller sänker farten. Det innebär att runt 90 procent av den energin du laddar in i en elbil faktiskt går till att föra bilen framåt.
Bensinbilen sämre än kolkraft
I studien tittade forskarna också på energiproduktionen. Den visar att det är bättre att ersätta bensinbilen med en elbil oavsett var energin kommer från. I studien tar man till några drastiska exempel.
Även om kolkraft inte är ett hållbart sätt att producera energi på så visar studien att det är bättre att producera el med kolkraft och ladda en elbil än att köra med en bensinbil.
En elbil som drivs med kolkraft skulle minska energiförbrukningen med 31 procent. Vid eldning av naturgas är motsvarande besparing 48 procent. Vid vattenkraft är energibesparingen hela 75 procent – och i det sista exemplet är energin dessutom hållbart producerad.

Studien i sin helhet finns att läsa hos Yale Climate Connections. Du hittar den här.
Kommentera