Snabba accelerationer är vardag för många elbilister. Den genomsnittliga accelerationstiden från 0 till 100 km/h har i många fall minskat med flera sekunder på personbilar. Kul tycker en del, onödigt tycker andra.
Supersportbilen Rimac Nevera klarar sprinten på under 2 sekunder. Nya uppdaterade Tesla Model S Plaid som kommer till Sverige innan jul ska klara den på 2,1 sekunder. GT-varianten av elsuven Kia EV6 ska klara sprinten på 3,5 sekunder.
Nu har ett gäng studenter vid Universitet i Stuttgarts GreenTeam utmanat de etablerade biltillverkarna med stor marginal.
Den egenutvecklade elbilen E0711-11 EVO klarade sprinten 0-100 km/h på 1,461 sekunder. Det är ett nytt världsrekord för en elbil och studenterna tar därmed plats i Guiness Rekordbok.
Som kuriosa kan det vara kul att berätta att GreenTeam redan 2012 satte ett världsrekord. Då med en tidigare generation av dagens rekordtagande elbil. Då klarade den elektriska föregångaren E0711-2 sprinten på 2,681 sekunder. Utvecklingen har verkligen gått framåt.
Nu är ingen av de två elbilarna dock någon planerad produktionsbil. Den specialbyggda elbilen E0711-11 EVO väger endast 173 kilo, med plats för en person och producerar 241 hästkrafter från fyra elmotorer.
Rimac Nevera håller fortfarande världsrekordet för en produktionselbil med sina 1,97 sekunder.
Kommentera