Strejk stoppade Teslas laddstation i Ljungby – nu utreds saken av myndigheter

Tesla Supercharger i Ljungby. Foto: Läsarbild.

IF Metalls strejk mot Tesla har snart pågått i ett år. Utöver huvudkonflikten har en rad fackförbund gått ut i sympatistrejk. Bland annat har Tesla inte kunnat ansluta någon ny Supercharger-station till elnätet sedan den 4 mars till följd av sympatistrejkerna.

En av de aktuella stationerna är en Supercharger-station i Ljungby. Här är det Ljungby Energinät som har monopol på nätanslutningar i kommunen, och deras elektriker har Seko tagit ut i sympatistrejk. På grund av monopolet kan Tesla inte heller vända sig till någon annan för att få arbetet utfört.

För att få stationen ansluten har Tesla därför inlett en process mot Ljungby Energinät. Tesla hävdar i en anmälan den 26 juni 2024 att nätföretagen har en skyldighet att anslutna laddstolparna. Genom att inte göra det har Ljungby Energinät brutit mot ellagen, menar Tesla. Nätanslutningen beställde Tesla den 17 augusti 2023, innan strejken startade.

Enligt ellagen får nätbolagen inte neka en anslutning såvida det inte finns en kapacitetsbrist, eller ”andra särskilda skäl”. Ljungby Energinät hänvisar till den pågående arbetsmarknadskonflikten som omöjliggör arbetet och förlitar sig på formuleringen ”andra särskilda skäl” i lagtexten.

– Vi följer det som står i lagen. Vi anser att det föreligger särskilda skäl i det här fallet. Egentligen skulle vi gärna koppla in stolparna. Det är ju pengar in för vår del. Men vi vill inte vara strejkbrytare och gå emot Seko och IF Metall. Våra anställda är medlemmar i Seko och dem vill vi inte gå runt, säger Bo Schönbeck, vd på Ljungby Energinät till Dagens Arbete.

Energimarknadsinspektionen utreder

Just nu håller Energimarknadsinspektionen på att utreda frågan. De beskriver det som ett delvis nytt territorium och om en facklig blockad utgör ”ett särskilt skäl” har aldrig tidigare prövats.

– Det är det som är saken att utreda. Historiskt sett har vi inte haft så många ärenden som handlat om nekande av anslutning. Det är det vi ska ta ställning till, säger Jerker Sidén, analytiker på Energimarknadsinspektionen.

Processen tar vanligtvis ett halvår och beslutet från Energimarknadsinspektionen väntas komma om några månader. I anmälan skriver Teslas advokater:

”Nätföretagets beslut att inte ansluta Teslas laddningsstationer till elnätet innebär att Nätföretaget har brustit i sin anslutningsskyldighet samt att det inte tillvaratar allmänhetens intresse av att få tillgång till fler laddningsstationer”.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.