På 1950-talet skapade British Motor Company beach buggy-ikonen Mini Moke. Målet var att skapa en bil för den brittiska militären, men framgångarna uteblev. Istället lyckades man från 1960-talet och under ett par decennier locka till sig en civil publik. Originalproduktionen upphörde sedan 1993.
Nu är modellen tillbaka, som en helt eldriven Moke. Det är Moke International som under några år kämpat med återkomsten. I veckan rullade de första eldrivna exemplaren ut från produktionslinan i Storbritannien. Redo för leveranser till sommarsäsongen.
– Moke handlar om landsvägar, strandutflykter, sommarbrisen i håret och att njuta av resan, snarare än att skynda från A till B. Vi har tagit den ursprungliga Mini Moke, skapad av Sir Alec Issigonis och ombildat den för dagens värld och morgondagens som en elbil, säger Robin Kennedy, affärschef på Moke International.
Mini Moke har en räckvidd på upp till upp till 120 kilometer och det tar ungefär fyra timmar att ladda bilen. Topphastigheten är 80 km/h. Några mer specifika detaljer än så får vi inte idag.
Både skådespelaren Kate Moss och racingföraren George Russel ska vara stora fans till den ursprungliga Mini Moke, berättar Robin Kennedy: ”Vårt team har arbetat obevekligt i tre år för att konstruera och tillverka en värdig, hållbar efterträdare med den senaste tekniken”.



Leveranserna av Mini Moke ska starta till sommaren i Frankrike och Storbritannien. Till USA kommer den till hösten. Till resten av Europa och världen ska leveranserna starta senare under detta året och nästa år. Men Mini Moke är kanske inte den mest ultimata bilen för svenska marknaden – vår sommarsäsong är ofta kort.
För att lägga vantarna på ett exemplar får man betala £34 980 (ca 430 000 kronor).
Kommentera