Strafftullar räddar inte Europas bilindustri om CO2-kraven inte skärps

Byd Dolphin

Hårdare utsläppskrav är nyckeln till mer prismässigt överkomliga elbilar i Europa. Flera sådana kommer att lanseras under 2025. Men de tuffare kraven kan också vara en nyckel till att hålla de kinesiska konkurrenterna på ett avstånd, speciellt i kombination med EU:s tilltänkta strafftullar.

Det skriver lobbyorganisationen Transport & Environment i en analys. I år har elbilar tillverkade i Kina 25 procent av den europeiska elbilsmarknaden. Det inkluderar både kinesiska märken, men också västerländska märken som producerar i Kina.

Under nästa år kan den andelen sjunka till 20 procent. Det förutsatt att EU inte lättar på de tilltänkta utsläppskrav och att strafftullarna införs.

Visa biltillverkare har uttryckt en önskan om att EU bör lätta på utsläppskraven nästa år. Men T&E befarar då att det bara kommer leda till att de kinesiska elbilarna får en allt större marknadsandel. Trots högre tullar, kan lättade krav resulterade i att Kina når en marknadsandel på 27 procent. Det eftersom de euroepiska biltillverkarna då väntas minska sina satsningar på elbilar.

– Högre elbilstariffer är rätt men bara i takt med CO2-målet. De ingår i en sammanhållen industripolitik för att öka elbilsproduktionen i Europa. EU riskerar dock att ha det värsta av två världar om de försenar CO2-målen för 2025 samtidigt som det begränsar de prisvärda modeller som importeras från Kina, kommenterar Julia Poliscanova, fordonschef vid T&E.

Utöver ett större fokus på elbilar måste också EU stärka sin strategi för den inhemska batteriindustrin, uppmanar T&E. Inhemska batteritillverkare har upplevt stora motgångar till följd av den svaga fordonsmarknaden och billigare utmanare från Kina. T&E anser att omkring 59 procent av all planerad batteriproduktion kan skrotas – om EU inte inför åtgärder för att också skydda denna handeln.

– Det är ingen mening med att äventyra miljardinvesteringarna i EU:s gigafabriker samtidigt som de lägsta tullarna på batterier behålls på strax över 1 procent. EU måste se allvarligt på handelsförsvarsåtgärder samtidigt som det stöttar inhemsk produktion med en EU-batterifond och politik som belönar batteritillverkning, säger Julia Poliscanova.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.