Tyska ADAC har genomfört tester med omkring 90 elbilar och har sedan betygsatt och kategoriserat dessa och betygsatt dessa ur flera olika aspekt. Man har utvärderat allt från köruppelvelsen till åkkomforten.
Man har också tittat på prestanda, det praktiska utrymmet men också säkerhet och också ekonomi. I en sammanställning, grupperad per fordonsklasser får vi nu se vilka som presterat bäst i det senaste årets tester.
– Jakten på höga betyg i ADACs biltest har förändrats rejält. För några år sedan fanns det knappt någon elbil som kunde få ett högt betyg, nu finns det flera, inleder ADAC.
– De höga betygen visar tydligt att dagens elbilar håller en mycket hög kvalitet på flera områden Utbudet växer och priserna blir allt mer konkurrenskraftiga, fortsätter ADAC.
Vinnare mini-elbil: Fiat 500e 42 kWh La Prima

500e hyllas eftersom att den utmärker sig med ett smidigt och säkert körbeteende, kompakta mått och en hög säkerhetsnivå. Däremot dras den med en degig styrkänsla, icke-justerbart passagerarsäte, begränsningar i lastkapacitet med ett litet bagageutrymme och trångt baksäte.
Övergripande betyget är ”bra” med ett betyg-prestanda-perspektiv som anses ”bra”. Det är helt enkelt den bästa elbilen i miniformatet endast i konkurrens med andra varianter av Fiat 500e med andra utrustningsnivåer.
Liten elbil: Renault 5 52 kWh

Bäst i nästa kategori är Renault 5 som imponerar med sin smidighet, pigga prestanda, korta bromssträcka, låga ljudnivå och höga standardutrustning, samtidigt som den håller en hög säkerhetsnivå. Nackdelarna är ett trångt baksäte, begränsad sikt bakåt, ingen separat förvaring till laddkabeln samt medelmåttig fjädringskomfort.
Det övergripande betyget är ”bra” med ett betyg-prestanda-perspektiv som anses ”bra”. Andra modeller som får högt betyg i kategorin är Opel Corsa Electric LR GSe samt Opel Mokka-E Ultimate.
Lägre mellanklassen: Skoda Elroq 85

Elroq erbjuder en pigg drivlina, välbalanserat chassi, särskilt med adaptivt DCC-fjädringssystem samt gott om utrymme och låg förbrukning. Nackdelarna är en begränsad garanti på bara två år och ett högt grundpris.
Det övergripande betyget är ”bra” med ett betyg-prestanda-perspektiv som anses ”bra”. Andra modeller som får högt betyg i kategorin är Volvo XC40 Pure SM Ultimate samt BMX iX1 XDrive30.
Mellanklassen: Skoda Enyaq 85X

Enyaq imponerar med hög standardutrustning i L&K-versionen, generösa utrymmen samt mycket hög kör- och fjädringskomfort (med DCC) tillsammans med pigga prestanda. Nackdelarna är ett högt inköpspris, låg dragvikt och måttlig lastkapacitet.
Det övergripande betyget är ”bra” med ett betyg-prestanda-perspektiv som anses ”bra”. Andra elbilar som får högt betyg i kategorin är Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh 2WD samt BMW iX3.
Övre mellanklassen: Volkswagen ID.7 Pro

ID.7 Pro hyllas för sin goda material- och byggkvalitet, rymliga kupéutrymmen, höga fjädringskomfort med adaptiva dämpare, sin mycket höga säkerhet samt en stark motor med låg förbrukning och bra räckvidd. Nackdelar är det höga inköpspriset, låg dragkapacitet, begränsad lastförmåga och avsaknad av förvaringsutrymme under huven fram.
Det övergripande betyget blir ”mycket bra” med ett betyg-prestanda-perspektiv som anses ”bra”. Andra- och tredjeplats i kategorin går till de eldrivna kombimodellerna Volkswagen ID.7 Tourer GTX samt Audi A6 e-tron Performance.
Premiumklassen: Porsche Taycan Performance Plus

Vinnaren i den här kategorin är Porsche Taycan Performance Plus som levererar en mycket god material- och byggkvalitet, ett chassi som förenar komfort och smidighet samt följsam styrning med hög prestanda även med basmotorn. Den har dessutom imponerande snabbladdningskapacitet, låg förbrukning och god räckvidd. Nackdelarna inkluderar begränsat utrymme i baksätet, dålig sikt runtom, avsaknad av dragmöjligheter samt ett högt inköpspris med dyra tillval.
Det övergripande blir ”mycket bra” med ett betyg-prestanda-perspektiv som anses vara ett ”bra”. Andra- och tredjeplats i kategorin går till Mercedes EQS 450+ samt Mercedes EQS 580 5Matic.
Hela listan:
Betygsskala: 0,6 – 1,5 = mycket bra | 1,6 – 2,5 = bra | 2,6 – 3,5 = tillfredsställande | 3,6 – 4,5 = tillräckligt | 4,6 – 5,5 = otillfredsställande.
Modell, mini-elbil | Betyg | Ekonomi | Betyg pris-prestanda |
Fiat 500e (42 kWh) La Prima | Bra (2,4) | Bra (2,3) | Bra (2,3) |
Fiat 500e Cabriolet (42 kWh) Ikon | Bra (2,5) | Bra (1,8) | Bra (2,1) |
Fiat 500e (23,8 kWh) RED | Bra (2,5) | Bra (1,9) | Bra (2,2) |
Modell, liten elbil | Betyg | Ekonomi | Betyg pris-prestanda |
Renault R5 E-Tech Electric 150 (52 kWh) | Bra (2,2) | Bra (2,2) | Bra (2,2) |
Opel Corsa Electric Long Range GSe | Bra (2,2) | Tillfredsställande (2,7) | Bra (2,5) |
Opel Mokka-e Ultimate | Bra (2,3) | Bra (2,1) | Bra (2,2) |
Peugeot e-208 156 GT | Bra (2,3) | Tillfredsställande (2,7) | Bra (2,5) |
Peugeot e-2008 156 GT | Bra (2,3) | Tillfredsställande (2,8) | Bra (2,5) |
Jeep Avenger Electric Summit | Bra (2,3) | otillräcklig data | otillräcklig data |
Modell, lägre mellanklassen | Betyg | Ekonomi | Betyg pris-prestanda |
Skoda Elroq 85 | Bra (1,6) | Tillfredsställande (2,8) | Bra (2,2) |
Volvo XC40 Pure Electric Single Motor Ultimate | Bra (1,7) | Tillfredsställande (3,4) | Tillfredsställande (2,6) |
BMW iX1 xDrive30 | Bra (1,8) | Tillfredsställande (3,3) | Bra (2,5) |
BMW iX2 xDrive30 | Bra (1,8) | Tillräckligt (3,7) | Tillfredsställande (2,8) |
Volvo EC40 Single Motor Extended Range | Bra (1,8) | Tillräckligt (3,7) | Tillfredsställande (2,8) |
Kia Niro EV Inspiration | Bra (1,9) | Tillfredsställande (2,6) | Bra (2,2) |
Modell, mellanklassen | Betyg | Ekonomi | Betyg pris-prestanda |
Škoda Enyaq 85x L&K | Bra (1,6) | Tillräckligt (3,7) | Tillfredsställande (2,7) |
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) 2WD | Bra (1,7) | Tillfredsställande (3,3) | Bra (2,5) |
BMW iX3 | Bra (1,7) | Tillräckligt (3,7) | Tillfredsställande (2,7) |
VW ID.5 Pro Performance | Bra (1,8) | Tillfredsställande (2,7) | Bra (2,3) |
Hyundai Ioniq 5 Techniq-paket 2WD | Bra (1,8) | Tillfredsställande (3,2) | Bra (2,5) |
Polestar 2 Long Range Single Motor (82 kWh) | Bra (1,8) | Tillfredsställande (3,3) | Bra (2,5) |
BMW i4 eDrive40 | Bra (1,8) | Tillfredsställande (3,4) | Tillfredsställande (2,6) |
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-paket 4WD | Bra (1,8) | Tillräckligt (3,6) | Tillfredsställande (2,7) |
Hyundai Ioniq 5 Uniq-paket 4WD | Bra (1,8) | Tillräckligt (3,7) | Tillfredsställande (2,8) |
VW ID.4 Pro-prestanda | Bra (1,9) | Tillfredsställande (2,7) | Bra (2,3) |
Hyundai Ioniq 5 2WD (72,6 kWh) | Bra (1,9) | Tillfredsställande (2,9) | Bra (2,4) |
Toyota bZ4X Comfort | Bra (1,9) | Tillfredsställande (3,2) | Bra (2,5) |
Kia EV6 (84 kWh) | Bra (1,9) | Tillfredsställande (3,3) | Bra (2,5) |
Mercedes EQB 350 El Typ 4Matic | Bra (1,9) | Tillfredsställande (3,5) | Tillfredsställande (2,7) |
Audi Q4 Sportback 45 e-tron | Bra (1,9) | Tillräckligt (3,6) | Tillfredsställande (2,8) |
Genesis GV70 Elektrifierad Sport AWD | Bra (1,9) | Tillräckligt (3,9) | Tillfredsställande (2,9) |
Nissan Ariya (63kWh) Evolve Pack | Bra (2,0) | Tillfredsställande (3,1) | Bra (2,5) |
Tesla Model 3 (60 kWh/LFP) | Bra (2,0) | Tillfredsställande (3,2) | Tillfredsställande (2,6) |
Tesla Model 3 Long Range AWD | Bra (2,0) | Tillfredsställande (3,4) | Tillfredsställande (2,7) |
Tesla Model Y Long Range AWD | Bra (2,0) | Tillfredsställande (3,5) | Tillfredsställande (2,9) |
Genesis GV60 Sport Plus AWD | Bra (2,0) | Tillräckligt (4,0) | Tillfredsställande (3,0) |
Hyundai Ioniq 5N | Bra (2,0) | Otillfredsställande (4,7) | Tillfredsställande (3,3) |
Subaru Solterra Platinum Plus | Bra (2,1) | Tillräckligt (3,6) | Tillfredsställande (2,8) |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | Bra (2,1) | Tillräckligt (3,9) | Tillfredsställande (3,0) |
VW ID.4 GTX 4Motion | Bra (2,2) | Tillfredsställande (2,8) | Bra (2,5) |
MG Marvel R Electric Performance | Bra (2,4) | Tillfredsställande (3,3) | Tillfredsställande (2,8) |
Modell, övre mellanklassen | Betyg | Ekonomi | Betyg pris-prestanda |
VW ID.7 Pro | Mycket bra (1,5) | Tillfredsställande (3,4) | Bra (2,5) |
VW ID.7 Tourer GTX 4MOTION | Mycket bra (1,5) | Tillräckligt (3,8) | Tillfredsställande (2,7) |
Audi Q6 e-tron Prestanda | Bra (1,6) | Tillräckligt (4,3) | Tillfredsställande (3,0) |
BMW i5 eDrive40 | Bra (1,6) | Otillfredsställande (4,6) | Tillfredsställande (3,1) |
BMW iX xDrive50 | Bra (1,6) | Otillfredsställande (5,5) | Tillräckligt (3,6) |
Mercedes EQE 350 | Bra (1,7) | Tillräckligt (4,4) | Tillfredsställande (3,1) |
Mercedes EQE SUV 350+ | Bra (1,7) | Otillfredsställande (4,7) | Tillfredsställande (3,2) |
Kia EV9 GT-Line AWD | Bra (1,7) | Otillfredsställande (4,9) | Tillfredsställande (3,3) |
Genesis G80 elektrifierad fyrhjulsdrift | Bra (1,8) | Otillfredsställande (4,9) | Tillfredsställande (3,3) |
Audi Q8 e-tron Sportback 55 | Bra (1,9) | Otillfredsställande (5,5) | Tillräckligt (3,7) |
Mercedes EQV 300 Long | Bra (2,4) | Otillfredsställande (4,6) | Tillfredsställande (3,5) |
Modell, övre premiumklassen | Betyg | Ekonomi | Betyg pris-prestanda |
Porsche Taycan Performance Plus | Bra (1,6) | Otillfredsställande (5,5) | Tillfredsställande (3,5) |
Mercedes EQS 450+ | Bra (1,6) | Otillfredsställande (5,5) | Tillräckligt (3,6) |
Mercedes EQS 580 El Typ 4matic | Bra (1,7) | Otillfredsställande (5,5) | Tillräckligt (3,6) |
BMW i7 xDrive60 | Bra (1,7) | Otillfredsställande (5,5) | Tillräckligt (3,6) |
Audi e-tron GT quattro | Bra (2,0) | Otillfredsställande (5,5) | Tillräckligt (3,8) |
Källa: ADAC.
Kommentera