I förra veckan genomförde norska bilorganisationen NAF och Motor.no det stora vinterräckviddstestet El Prix. Där testade man räckvidden på 24 nya elbilar. Nu har man också satt snabbladdningen hos de 24 elbilarna på prov.
När det kommer till elbilar är det inte bara räckvidd som är viktigt om man ska åka långt. Det är dessutom också viktigt med en elbil som laddar snabbt för att resan ska bli så effektiv som möjligt.
Det blev Lotus Emeya som var den elbil som laddade snabbast och dessutom med högsta laddeffekt. Batteriet fylldes från 10 till 80 procent på 16 minuter med en toppeffekt på 331 kW. På andraplats kom Porsche Taycan med 19 minuter. Det följt av Hyundai IONIQ 5 och Xpeng G6 med 20 minuter på delad tredjeplats.
Testet visar att högsta laddeffekt inte är allt. Flera modeller levererar en hög laddeffekt under en kort stund, men tillbringar ändå lång tid vid snabbladdaren.
– Det här visar hur viktigt det är att visa 10 till 80 procent. Det ger en mycket bättre indikation på hur lång tid bilarna faktiskt tillbringar vid laddstolpen, än att bara ange maximal laddhastighet, kommenterar Jan Tore Gjøby, rådgivare för laddning och batteriteknik på NAF.
Så gick räckviddstestet
När det kommer till räckviddstestet utsågs Polestar 3 som vinnare. I snabbladdningstestet kom modellen dock bara på plats 17. Att ladda Polestar 3 från 10 till 80 procent tog 32 minuter. Resultatet från räckviddstestet finns redovisat här.
Det fullständiga resultatet från laddningstestet, komplett med laddningskurvor för varje bilmodell, finns hos NAF.no här.
Kommentera